- Nidarosdomen er et fantastisk vakkert lokale, sier artisten.

Jason Michael Robinson Diakité, bedre kjent under artistnavnet Timbuktu, står bak hits som «Alla vill till himmelen men ingen vill dö» og «Det löser sej». Søndag opptrer han i Trondheim.

- Det er uvanlig å få spille i en katedral, og kan være en utfordring rent teknisk, men fantastisk å gjøre det i et slikt miljø.

- Sterk del av identiteten

Årets hovedtema under Olavsfestdagene er kropp, hvilket Timbuktu mener det er et bra tema.

- Menneskets kropp er en sterk del av identiteten. Det er veldig aktuelt i dagens verden, hvor noen kropper ikke er verdt noe, mens andre er verdt mye. En migrants liv er ikke like mye verdt som en svenskes liv – slik verden behandler dem, sier han.

Hiphoperen legger vekt på at han har et sterkt bånd til hvordan hans egen kropp ser ut.

- For meg personlig har min kropp og hudfarge vært avgjørende for å forme hvem jeg er, hvordan verden ser meg og hvordan jeg har sett meg selv.

Musikk og monolog

I 2016 kom boken «En droppe midnatt», («En dråpe midnatt» på norsk), som handler om Timbuktus familie og røtter. I selvbiografien forteller han blant annet om da han ble utsatt for rasistisk vold i Trondheim.

- Forestillingen på søndag er en kortere versjon av boken, i tillegg til musikk. Jeg har gjort det i Sverige, og også en gang i operaen i Oslo, som på en måte er 2000-tallets versjon av Nidarosdomen, det var utsolgt.

- Da jeg fikk spørsmål om å gjøre det i Trondheim, kunne jeg ikke takke nei, legger han til.

Artisten mener forestillingen er noe unikt, hvor det vil være en blanding av monolog, musikk og tale.

- Jeg kjenner ikke til noen som har gjort det samme, i hvert fall ikke i Skandinavia.

Han sier at publikum kan forvente seg en time og førti minutter med noe som forhåpentligvis tar de med på en reise, både gjennom musikk og fortelling.

- Folk forbinder kanskje meg på scenen med dans og glede. Dette er mye roligere og ettertenksomt.

Første gang: Timbuktu har vært i Nidarosdomen tidligere, men aldri opptrådt der.

Spilte etter terroren

I 2011 – kort tid etter 22. juli, opptrådte han samme kveld som Karpe Diem i Borggården under Olavsfestdagene.

- Jeg husker det godt, det var veldig spesielt. Det var mange pårørende der, og tillegg kom det flere fra AUF som hadde opplevd terroren, det var gripende, sier han.

Artisten forteller om unge mennesker som fortsatt var i sjokk.

- Det var sterkt. Jeg kan ikke tenke meg hvilken skrekk de har opplevd og hvor traumatiserte de var.

Viktig å ikke glemme

Etter konserten ute i Borggården var det en orgelkonsert inne i katedralen.

- Det satt så himla mange og gråt, og jeg tror det var folk som hadde mistet noen i terroren, det var veldig sterkt og veldig rørende.

Han spør om det var minnemarkeringer i år, og mener det er viktig å markere slikt.

- Jeg tror det er viktig for et land som er med i et nasjonalt trauma å huske hva som skjedde. Mange prøver å legge det bak seg og glemme det, sier han.

Hans største prosjekt

Timbuktus forventning til forestillingen er at han og bandet skal gjøre så godt de kan.

- Også håper jeg at publikum følger med på reisen jeg presenterer.

Den svenske hiphoperen røper at han jobber med ny musikk, men kan ikke fortelle noe mer enn det.

- Mitt største prosjekt er at jeg nettopp har fått en datter, så det meste i livet mitt handler om henne, og å lære å bli forelder.