- Det er mange måter å være komponist på. Jeg er komponist på gamlemåten og skriver musikken, bygger den opp tone for tone i noteskrift - i motsetning til for eksempel elektronisk popmusikk, der lyden lages med en gang.

Ståle Kleiberg er professor i komposisjon og musikkvitenskap, og har fått flere grammynominasjoner for sine komposisjoner. Han har skrevet årets bestillingsverk til Olavsfestdagene, Trur du på lyng?, som er tolkninger av Helge Torvunds dikt.

- Hans poesi er umiddelbar og tilgjengelig, samtidig som det er dikt med slitasjepotensiale. Man kan utforske og skjønner mer av dem over tid. Torvunds poesi er et godt eksempel på at kvalitet ikke er det samme som utilgjengelighet.

Hører musikk i dikt

Kleiberg ble kjent med Helge Torvund, eller Twitter-dikteren som han også kalles, under studiedagene i Oslo, og har fulgt ham siden.

Helge Torvund har skrevet diktene som Ståle Kleiberg har tolket i bestillingsverket, Trur du på lyng? Torvund kommer til å være til stede under urframførelsen i Vår Frue kirke søndag.

- Ideen om å komponere musikk til diktene hans fikk jeg etter Olavsfestdagene i 2015. Helge er underfundig, uten at det blir enkelt. Ta Mozart og Schubert for eksempel, de uttrykker sammensatte følelser, og uttrykket blir aldri flatt. Helge er en mester til dette. Han har et originalt blikk, og går fra ett erfaringsområde og inn i nye områder - og plutselig ser man helt nye forbindelser.

- Og du hører musikk i diktene hans?

- Noen ganger sliter jeg, og syns ikke jeg får til noe som helst. Men jeg tvinger meg selv til å holde på likevel, sier Ståle Kleiberg.

- Jeg får klanglige forestillinger, ja. Når jeg leser dikt, men også når jeg ser bildekunst, både historiske bilder og bilder fra samtiden.

Våknet med Grieg

Kleiberg startet musikerkarrieren på trombone i skolekorpset, og fikk pianoundervisning fra 10-års alderen.

- Det var alltid musikk hjemme. Far var medlem i en vokalgruppe som sang Mills Brothers, Andrew Sisters, Glenn Miller osv. Min intresse for musikk våknet da jeg begynte å spille små stykker av Grieg. De fascinerte meg, og jeg husker at jeg ønsket å forstå hvordan de var bygd opp. Da var jeg vel rundt ti, tenker jeg.

- Hvilken musikk setter deg i godt humør?

- Jeg hører på mye forskjellig, men Mozart er til å bli både glad og ettertenksom av. Schubert også. De har den emosjonelle kompleksitieten, uten at musikken blir utilgjengelig. Du kan sammenligne det med H.C. Andersen; alle barn forstår hva han forteller, men det ligger så mye mer der enn en enkel historie.

Sommerbesøk: Ståle Kleiberg møtte kona Åsta Øvregaard da de gikk på gymnaset for 42 år siden. Sammen har de en sønn og en datter, og barnebarnet Olav.

Ellers hører jeg mye på jazz, har spilt jazz selv også, men det blir ikke så mye popmusikk. Sønnen min Hogne er jazzmusiker, og vi kan ha endeløse diskusjoner om hva som er bra og ikke så bra.

- Blir dere enige da?

- Jaja, det gjør vi.

- Så han er godt oppdratt?

- Hehe, ja, det kan du kanskje si.

- Fint å følge studentene

Kleiberg lytter systematisk til musikk. Fordi han har lyst og behov for det, og fordi han må holde seg oppdatert.

- Jeg liker kombinasjonen av å være professor og komponist. Det er veldig fint å følge masterstudentene i komposisjon, de gir meg nye impulser og minner meg om entusiasmen jeg hadde som ung.

Det siste året har 60-åringen hatt statens kunstnerstipend, som har gjort det mulig å komponere Trur du på lyng? på tilnærmet heltid.

Disiplinert jobbing

- Man blir litt alene på jobben som komponist?

- Ja. Jeg er i mitt eget univers, og sånn må det nødvendigvis være. Phillip Roth sammenlignet det å skrive med å finne en liten, forkommen fugleunge som må mates med pipette. Gradvis volser den seg stor og sterk. Det er litt sånn. Man begynner med en idé, som siden vokser. Da jeg komponerte Lamento til Cissi Kleins minne, var min første idé å bruke spilledåser. Som liten hadde jeg slike, de var i blekk og ble til en kakofoni av klimprelyder når jeg trakk dem opp. Det var noe urovekkende over lydbildet, nesten som knust speil. I Lamento festet jeg spilledåser på strengeinstrumentene for å få resonans. Det var min første idé, men elementet ble plassert til slutten - det er sånt som skjer i en kreativ prosess.

- Det høres lett ut, er det?

- Ikke alltid. Noen ganger sliter jeg, og syns ikke jeg får til noe som helst. Men jeg tvinger meg selv til å holde på likevel, helt til det flyter igjen. Det er en del av den kreative prosessen.

Tett på sansene

- Du er disiplinert - er du romantiker også?

- Ja. Jeg trekkes mot romantisk kunst, og alt som er følelsesbasert. Og ekte. Jeg lever tett på følelsene mine, og bruker alle sanser. Og jeg oppsøker bestemte landskap.

Ståle Kleiberg er fra Stavanger, og kom til Trondheim sammen med kona Åsta Øvregaard for 32 år siden.

- På Jæren har vi et helt spesielt landskap. Der kunne jeg gå i time etter time, og bare ta inn endringene i lyset, hvordan hav og himmel møtes i den endeløse horisonten. Det er et bilde på hvor fort ting endres i egen bevissthet. Jeg har blitt veldig bevisst på foholdet mellom sansing og følelse.

- Men Trøndelag er langt unna Jæren?

- Ja, men jeg har blitt skikkelig trønder. Vi har hytte i Åsenfjorden, og landskapet der fungerer som Jæren gjorde før.

- Hva med stillhet - finner du musikk der?

- Åja, der ligger det mye musikk. Ikke minst der.

Verk over fire årstider

Trur du på lyng? er bygd opp i fire selvstendige deler, i vår, sommer, høst og vinter. To deler er med sang, og to med resitatør.

- Jeg har vært på prøver med de ulike delene og utøverne, og nå gjenstår gjennomkjøringer før konserten.

- Gleder du deg?

- Jeg gleder meg veldig mye mer enn jeg gruer meg, i alle fall. Jeg har gode krefter i utøverne, som gjør jobben.

- Hva med Helge Torvund, kommer han?

- Han synes dette er veldig gjevt, og er stolt og kry. Han kommer sammen med to av sine døtre.

Ståle Kleibergs bestillingsverk uroppføres søndag 29. juli kl 18.00 i Vår Frue kirke.