Peer Perez Øian er for tiden husregissør på Det Norske Teatret. Det er med stor respekt han nå starter forberedelsene til neste års Stiklestad-spel.
Sulten på nye utfordringer
- Jeg er sulten på nye utfordringer, og når ærverdige Stiklestad ringer må jeg si at jeg blir beæret. Mange kolleger jeg setter høyt har snakket veldig varmt om miljøet her oppe, samholdet, engasjementet, sier Øian.
NS-symboler utredes for bruk i fremtidens formidling på historiske Stiklestad
- Historien kjenner man jo godt til, og selv om man ikke har sett spelet så har man hørt om det lenge. Jeg tor spesielt min salige farfar, som gikk bort for tre år siden, ville vært ekstremt stolt i dag om han fikk vite at jeg skulle sette opp Spelet om Heilag Olav. Jeg hadde alle mine barndoms somre innerst i Åsenfjorden.
Per Perez Øian kan altså kalle seg halvt trønder – og så er han halvt amerikansk. Han er utdannet med en bachelor i scenekunst ved Emerson College, USA (1999–2003), og har femårig regiutdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo (2005–2010).
- Jeg søker alltid nye utfordringer, nye format, nye estetiske og estetiske arbeidsmåter, og jeg har satt opp et bredt spekter av tekster. Stiklestad-spelet vil utfordre meg på sin måte, mener Øian.
Noe radikalt bør skje med Spelet
Hedda for Sjuk ungdom
Peer Perez Øian vant Heddaprisen 2011 i klassen for beste regi for sin tolkning av Sjuk ungdom av Ferdinand Bruckner, skapt for Det Norske Teatret. Han regisserte teateroppsetningen Solaris korrigert (Det Norske Teatret 2015), som fikk Heddaprisen 2016 i klassen «Årets forestilling».
- Jeg er veldig glad og ydmyk for å få mulighet til å bryne meg på spelet, og gleder meg veldig til å bli kjent med materialet, tradisjonen, menneskene – og til å finne ut hvordan jeg kan sette mitt preg på spelet, sier Peer Perez Øian, som mener konfliktene i Stiklestad-spelet har mange likhetstrekk med uenighetene i dag.
3400 på spelpremiere
- Det har med nasjonal identitet, brytningstid mellom gammel og ny tid. Vi står i dag med begge beina i et paradigmeskifte – også rent mentalitetsmessig. Kværna går, siterer Øian fra Gullvågs tekst.
- Det er mange likhetstrekk, legger han til.
Variert CV
Dette er noe av det andre Øian har gjort på norske teaterscener: Hedda Gabler (Nationaltheatret 2010, gjenopptagelse 2013), Fundamentalisten (Det Norske Teatret 2011), En Midtsommernattsdrøm (Den Nationale Scene 2012), Til Kongo (Teatret Vårt 2012), Antichrist (Det Norske Teatret 2013), Biedermann og Brannstifterne (Rogaland Teater 2013), Tjue tusen sider (Det Norske Teatret 2014), Lille Eyolf (Teatret Vårt 2014), Hamlet (Det Norske Teatret 2014) og Konstellasjoner (Nationaltheatret 2015).