I løpet av åtte hektiske festivaldager har Olavsfestdagene gjennomført til sammen 200 arrangement. Dette inkluderer debatter, folkemøter, seminarstriper og konserter. Og det er i Borggårdskonsertene, med de store, internasjonale artistene at de røde tallene dukker opp. Publikum sviktet på konsertene med både Grace Jones og Dionne Warwick.

- Publikumstabbe

- Vi var overbevist om at vi skulle selge 3000 billetter på Grace Jones og Dionne Warwick. I stedet lander vi på 2000 i snitt for dem begge. (se besøkstall i faktaboks, besøkstallene er noe høyere enn salgstallene på grunn av gjestepass og fribilletter) Det er selvfølgelig synd. De norske artistene i Borggården solgte godt, og Bonnie Raitt var ok. Våre totale billettinntekter er på 9,5 millioner, og det er noen hundre tusen for lite. Vi har egenkapital til å dekke et eventuelt underskudd, og må finne ut hva svikten skyldes, sier Myhr.

Overbeviste: Bonnie Raitt overbeviste stort i Borggården mens Rosenborg spilte kamp på den andre siden av brua. Foto: Marthe Amanda Vannebo, Marthe Amanda Vannebo

- Er du i utakt med folket?

- Jeg vet ikke. Jeg tror at hvis folk hadde gått på disse konsertene, så ville de ha elsket dem. Det viser også spørrerunden Adressa gjorde i etterkant av konserten, der det brukes begrep som publikumstabbe å ikke gå på Grace Jones. Vi trodde vi skulle tjene penger på henne, samtidig var det en viktig booking inn mot årets tema. Alle kommer til å huske Grace Jones på Olavsfestdagene – også mange av dem som ikke gikk på konserten.

Vår kommentator er enig og sier Olavsfestdagene har vært en folkefest med mening.

Det viktige oppdraget

For Olavsfestdagene handler det om å skape refleksjon om tro og samfunn. Vestfrontmøtene med kropp som årets tema skapte stort engasjement, og ble overført direkte på P2, med reprise på kveldstid. Målet har vært å skape engasjement i alle aldre.

- Da kan vi ikke snu ryggen til populærkulturen. I vår tid er det her de fleste finner refleksjon, fortsetter Myhr, og trekker fram publikumsvinneren Sondre Justads konsert i Borggården.

- Når 5 500 unge mennesker hyler og synger « hvis æ visste æ sku dø snart, hadd æ da vært fornøyd med måten æ lev på?» Så er dette det samme spørsmålet som ofte stilles i kirken.

Foto: MARIANN DYBDAHL

Svært mange av konsertene på Olavsfestdagene var enten bestillingsverk eller tilpasset årets tema. Det gjelder Anne Grethe Preus, som laget en spesialkonsert som passet i kirka. Sigvart Dagsland skrev en ny salme på bestilling fra oss, etter å ha blitt hardt skadd i en trafikkulykke i 80 kilometer i timen. Det var sterkt å høre ham si: «- Kirka har vært hodestyrt og kroppsredd, ja tildels kroppsfiendtlig.»

- Preus og Dagsland er bare to eksempler på artister som bidrar til refleksjon i kirkelig kontekst, sier Myhr.

- Står med rak rygg

Festivaldirektøren og de sju medarbeiderne i staben har 5.2 millioner i egenkapital, og er godt i gang med planleggingen av neste års festival.

- Vi vet mye av det vi skal gjøre, vi må bare bli flinkere. Nå skal vi gjøre kloke valg for neste år. Olavsfestdagene arrangeres på et sted med 1000 års historie, og vi skal bety mye for mange.

- Selv om vi trodde at vi skulle selge flere billetter, så mener jeg vi kan stå med rak rygg.

Hengiven kveld: Dionne Warwick skapte god stemning i Borggården med sin milde, verdige autoritet. Foto: Marthe Amanda Vannebo, Marthe Amanda Vannebo

- Både Grace Jones og Dionne Warwick hørte hjemme her, og jeg står for vurderingen i forkant, sier festivaldirektøren.

Dionne Warwick fikk en firer på terningen etter konserten,   mens Grace Jones ga oss et show som svarte til en femmer.

Solid egenkapital

Olavsfestdagene har bygget opp en solid egenkapital etter kriseåret i 2008. Festivalen gikk i pluss fra 2009-2015, med årsresultat fra 200 000 - 1,6 millioner kroner. De to siste årene har det gått trått, og med røde tall har festivalen spist av egenkapitalen.

Første smell kom i 2016, med et underskudd på 616 121 kroner. Men Olavsfestdagene bokførte en ekstraordinær inntekt på 571 236 kroner knyttet til skattemessige fradrag. Derfor ble minus 616 121 kroner redusert til minus 44 754 kroner.

I 2017 fikk festivalen minus 900 000 kroner.

Røde tall to siste år

Det endelige regnskapet for Olavsfestdagene 2018 er ikke klart før ved årsskiftet, men svikten ved Borggårdskonsertene kan bety at Olavsfestdagene går mot sitt tredje år med røde tall.

Klar ambisjon: Vår ambisjon er å bygge egenkapital, ikke bruke den. Men noen ganger må vi tørre å ta sjanser, både på klassiske konserter, på kirkekonserter og i Borggården.

- Styret samles tirsdag, og da skal vi gjennomgå både innhold og økonomi, og starte evalueringen av årets festival. Vi er nødt til å se på summen av de 200 arrangementene vi har hatt, sier Arild Kalkvik, styreleder i Olavsfestdagene.

- Er dere inne i en negativ trend, i motsetning til de åtte foregående årene med vekst i egenkapitalen?

- Vi kan ikke fortsette sånn, det er enkel matematikk. Vår ambisjon er å bygge egenkapital, ikke bruke den til å dekke tap. Men noen ganger må vi tørre å ta sjanser, både på klassiske konserter, på kirkekonserter og i Borggården. Vi har vært gjennom en omstillingsperiode i forhold til konkurransesituasjonen, og har i tillegg mistet offentlig støtte og status som knutepunktfestival.

Risiko i bransjen

- I fjor var det dyre kirkeverk og klassiske konserter med dyre produksjoner, som ga oss røde tall.

- Det er en riskofyllt bransje vi jobber i, men vi har et veldig nøkternt budsjett. Jeg mener det er veldig prematurt å si noe om regnskapet for 2018, men får vi et tap, klarer vi å dekke det inn, sier styrelederen.