Britannia er fortsatt dekket av hvit presenning, og folk med gule vester, røde hjelmer og vernesko haster inn og ut gjennom sikkerhetsslusen ved inngangspartiet. Rett innenfor sees konturene av det nye resepsjonsarealet, en bred trapp i mur med et provisorisk rekkverk, og tre store hull i veggen der det skal bli heis. Og bøttevis med maling og mørtel.

Les også: Britannia lyser ut stillinger over hele verden

Større entré

- Vi snur hele resepsjonen slik at den blir på kortsiden mot der Hjørnet bar og restaurant var tidligere. Alt blir rett inn fra gateplan med et stort og luftig loungeområde. Og en peis, forteller Mikael Forselius, direktøren ved Britannia Hotel.

- Er dere i rute?

- Ja, det er vi. Vi åpner 1. april for publikum, men offisiell åpning skjer 9. mai. Og vi har fått masse bestillinger allerede, sier Forselius. Han er i full sving med ansettelsene av de om lag 400, inklusive alle ekstrahjelper, som skal stå for servicen ved det nye Britannia, midt i Trondheim sentrum.

- Vi sammenligner oss med andre fem-stjernes hotell i Asia og Amerika og sør i Europa, men vi har jo mye høyere personalkostnader. Derfor må vi tenke hvordan vi skal kunne yte samme service med færre folk, og da handler det om å avlaste med digitale løsninger, forklarer direktøren.

Les også: Skal bygge opp Norges største vinkjeller

Tradisjonelt og digitalt

Og nettopp teknologien ved hotellet de har jobbet mye med. Som at du kan sjekke inn tradisjonelt i resepsjonen dersom du ønsker det, men også på egen hånd via en i-pad eller mobiltelefon.

- Vi ønsker å gi gjestene valgmuligheter og det er viktig å legge til rette for at inn- og utsjekking går raskt og effektiv, samtidig som du har mulighet til å få personlig service, sier Forselius.

De har også sett på ulike løsninger for å unngå at det oppstår køer i en lobby og ved heisene.

Historiske rom og moderne teknologi

- Vi har tre nye, kjappe heiser som leser nøkkelkortet ditt, tildeler riktig heis, og tar deg til den etasjen du skal, uten at du trenger å trykke på noen knapper inne i heisen selv, supplerer Peter André Gjerde, salgs- og markedssjef ved Britannia, og fortsetter:

- Det blir klassiske messingheiser, med topp teknologi. Og det er sånn vi tenker gjennom hele hotellet. Vi bevarer romstrukturer, tar vare på det historiske, og fører mye tilbake til det opprinnelige, men putter inn mye moderne teknologi, sier Gjerde.

Les også: Britannias nye identitet er inspirert av Morgan og Jaguar

Egen design

Majoriteten av rommene er så godt som ferdige med spesiallagde, historiske listverk, lyse vegger, mørke gulv, og bad i marmor. Armaturen i dusjen og på servantene er i messing. Gangarealene er ferdigmalt i varme grånyanser, og teppene i brunaktige toner er på plass. Alt er spesialdesignet for Britannia. En del av rommene i hotellet har tepper på gulvene, mens andre har engelske chevron parkettgulv i fiskebeinsmønster. Gardiner, lys og temperatur kan styres fra en touch-skjerm som er festet på veggen. På denne skjermen kan du også sjekke ut av hotellet ved avreise.

Restauranthus

Kjøkkenet ved Britannia blir, med sine 750 kvadratmeter og 30 ansatte, Norges største hotellkjøkken, og består av 80 tonn utstyr. Kjølerom for blomster, gedigne bakemaskiner, bakerovn og egen marsipanlokk-utruller er blant fasilitetene. Det har det meste, ifølge monteringsansvarlig, Roy Ernestus.

- Jeg monterte kjøkkenet til det nye Comfort hotell i Bergen i fjor, så jeg tenkte jeg skulle ringe hotelldirektøren der og terge ham litt når vi åpner her, sier Ernestus humrende, og sikter til at det er mer av alt på Britannia.

- For i Bergen har de ikke eget kjølerom for blomster?

- Der har de ikke kjølerom for blomster, nei, haha, sier montøren flirende. Han skal sørge for at alt kommer riktig på plass og at kjøkkenet virker som det skal. I tillegg skal han lære kokkene å ta det i bruk.

Hotellets hjerte

- Kjøkkenet er det definitivt viktigste ved hotellet. Vi bygger et klassisk kjøkken med bakeri, konditori, koldtkjøkken og produksjonskjøkken. Og det kommer til å jobbe folk her 24 timer i døgnet, hele året. Vi stenger aldri kjøkkenet vårt, og kaller det hjerte i hotellet, sier Forselius.

- Holder dere budsjettet?

- Vi jobber ut ifra prognoser og jobber med tre måneders intervaller på hva kostnadene blir. De store avvikene kom da vi fant råteskader i bygningsmassen, og forsinkelsene som følge av utfordringene med totalfredning. Men etter det har vi hatt god kontroll på utgiftene, sier Forselius.

Mange jobbsøkere

Markedssjefen er mest spent på om det dukker opp noen internasjonale stjernekokker på søkerlisten utover høsten og forteller at det kommer inn rundt 15 åpne søknader hver eneste dag fra inn -og utland.

- Så hvis Gordon Ramsay søker, da får han jobb?

- Ja, men han må gjennomføre Britannia-skolen først han også, sier Forselius med glimt i øyet.

Hotelldirektør Mikael Forselius og salgs- og markedssjef Peter Andrè Gjerde ved Britannia viser frem det nye hotellet drøye åtte måneder før de åpner. Foto: Håvard Jensen Haugseth
- Kjøkkenet er hotellets hjerte, ifølge Mikael Forselius. 750 kvadratmeter stor med 80 tonn utstyr gjør Britannias kjøkken til Norges største hotellkjøkken. Foto: Håvard Jensen Haugseth
Mange av rommene har parkett i fiskebeinsmønster, chevron. Foto: Håvard Jensen Haugseth
Foto: Håvard Jensen Haugseth
Foto: Håvard Jensen Haugseth
Dusjhjørnet er i marmor med messing armatur Foto: Håvard Jensen Haugseth
Baderomsinnredningene på Britannia er i marmor med messing armatur. Foto: Håvard Jensen Haugseth