Magne Furuholmen har vært billedkunstner siden 1989 og hatt en rekke offentlige utsmykkingsoppdrag både i Norge og i utlandet. «Stigma» er tittelen på den fjerde separatutstillingen hans ved Galleri Ismene, og Per Høiem var en av de første galleristene Furuholmen samarbeidet med. Siden har de holdt kontakten.

Magne Furuholmen stiller ut både grafikk, tresnitt, skulpturer og malerier hos Galleri Ismene.

Les også: Harket fant tonen, og låtene vant publikum

Visste ikke hvem han var

- Første gang jeg traff Per var på midten av 90-tallet da jeg var her i forbindelse med en A-ha-konsert. Jeg trodde jo han visste hvem jeg var, men det gjorde han ikke. Jeg hadde med meg noen bilder som han fikk se da vi møttes på hotellet jeg bodde på, og vi ble enige om å lage en utstilling. Og så ringte han meg dagen etter og sa: «Dæven, æ visst jo itj kæm du va`!», forteller Furuholmen humrende, og Høiem supplerer:

- Heldigvis hadde jeg en del ungdommer som jobbet hos meg den gangen. Jeg sa til dem at det var en Magne Furuholmen som hadde ringt og ville ha meg til å kjøpe noen bilder, sier Høiem, og minnes mildt sjokkerte medarbeidere som måtte forklare galleristen hvem A-ha-Magne var. Popstjernens bekymring for at kjendisstatusen kunne gjøre det vanskelig å bli anerkjent i kunstmiljøet viste seg å være ubegrunnet.

Les også: - De prøvde å ta musikken vår til utlandet. Vi burde jo bare ha dytta etter

- Modig kunstner

- Selvsagt hadde han et pluss med et kjent navn i utgangspunktet, men samtidig er det tøft å bevege seg inn i en så konservativ bransje som selvlært. Men han har ikke latt seg skremme av å skape seg en karriere ved siden av popkunsten, sier Marte Høiem, daglig leder for Galleri Ismene. Og det var gjennom galleriet i Trondheim at Furuholmen ble introdusert for andre kunstnere som Håkon Bleken, Olav Christopher Jenssen, Kjell Erik Killi-Olsen og Kjell Nupen.

F.v. Per Høiem, Marte Høiem og Magne Furuholmen. Utstillingen "Stigma" med 40 verk av Furuholmen åpnet torsdag hos Galleri Ismene.

- Jeg måtte bare suge meg fast til de kollegene som var interessante å snakke med. Dette har vært ekstremt verdifulle møter for meg, og det var da mitt nære vennskap til Kjell Nupen begynte. Jeg lærte mye av ham. Samtidig tilførte jeg kanskje en ny energi og påståelighet som Nupen kjente igjen fra sine yngre dager. Vi hadde en fruktbar dialog underveis og fulgte hverandre tett en periode, sier musikeren og kunstneren. Han jobber i en nonfigurativt retning i billedkunsten, og avslører at bøker er hovedinspirasjonskilden for både musikken og kunsten han lager.

Malerier, skulpturer og tresnitt

40 verk som viser spennvidden til Furuholmen er nå på plass i galleriet i Ila. Utstillingen består av fire malerier, tre keramiske skulpturer, og to hovedserier med tresnitt. I tillegg til en serie etsninger.

Trondheim: Magne Furuholmen stiller ut 40 verk hos Galleri Ismene, deriblant en serie tresnitt.

- Primært er jeg tilbake til tresnittet som var det kunstuttrykket jeg begynte med. Jeg sluttet med tresnitt i 1997-98, og ville dytte meg selv i en ny retning. Men så, etter 10–15 år, returnerte jeg til tresnitt og opplevde at det var noe nytt i det velkjente, sier Furuholmen om sine nye verk.

Magne Furuholmen stiller ut fire malerier hos Galleri Ismene.

Den første utstillingen han hadde hos Ismene i 1995, tresnittserien «Kutt», var inspirert av notene i musikk-kofferten som hadde tilhørt faren, jazzmusikeren Kåre Furuholmen. Faren omkom i en flyulykke, og kofferten ble funnet i flyvraket.

Denne gang har han laget tresnittene på brente treplater. Og parallelt med at kunstneren brente og skar i bildene, lette han etter et språklig uttrykk som kunne forklare det han holdt på med. Det var da stigma-begrepet dukket opp.

Stigma – om stigmatisering

- Stigma betyr å brennemerke eller skjære et merke, opprinnelig i et menneske i form av stigmatisering, forklarer Furuholmen, som selv var litt engstelig for å bli stigmatisert av kunstbransjen.

- Hvordan får du tid til å være både musiker og billedkunstner?

- Jeg abonnerer på ekstra tid, på 48-timers dagen, hehe. Det koster litt i begge ender, men det er fullt mulig, sier han flirende, og tilføyer:

- Primært er jeg tilbake til tresnittet som var det kunstuttrykket jeg begynte med, forteller Magne Furuholmen som nå stiller ut 40 verk hos Galleri Ismene.

- Hemmeligheten er at jeg får energi av å jobbe med det jeg elsker å drive med. Jeg er ikke så gjerrig at jeg bare driver med to uttrykk, jeg jobber gjerne med film og lyrikk i tillegg. Jeg liker å sette meg selv i en situasjon der jeg ikke helt mestrer formatet. Og det er gjerne i disse overgangene at spennende ting skjer, sier musikeren og kusnteren. De dagene han jobber med et kunstprosjekt tenker han også mye på musikk. Og vice versa. Furuholmen trives best i dynamikken mellom de ulike kunstformene.

- Nå når jeg er på turné tegner jeg hele tiden i en liten dagbok. Det er en form for vekselbruk hvor jorda ikke blir så skrinn fordi du hele tiden planter litt forskjellige vekster, avslutter han.

Utstillingen blir stående ut september.

Les også: - Vi har laget en skulptur som aldri blir avduket