Billedkunstneren Per Formo bor og arbeider i Trondheim, debuterte som kunstner for 30 år siden, og har de siste to årene laget 45 verk som han nå stiller ut i Trondhjems Kunstforening. Malerier og trykk. Abstrakt og geometrisk. Rene rektangler og buede linjer. «Dobbelsyn», har han kalt utstillingen.

Les også: Han lager kunst av gamle dolokk og brødfjøler

Digitale print og malerier

- Jeg har laget en rekke digitale print denne gang, og har siden midten på 90-tallet laget alle skisser og tegninger til maleriene mine digitalt. Og helt siden da har jeg tenkt at det må gå an å lage trykk av dette, men så har det ikke blitt aktuelt å gjøre det før nå. Jeg benytter syrefritt papir og lysekte blekk, og da blir det, slik jeg ser det, en likeverdig teknikk som andre grafiske verk, sier Formo, og tilføyer at han er metodisk og systematisk orientert i bildene sine. Han tar ofte utgangspunkt i en geometrisk struktur, eller et vokabular av bestemte linjer.

Les også: Skal lage kunst på 600 kvadratmeter stor vegg i Ila

På lerret og vegger

- Jeg setter sammen og komponerer bildene ut ifra dette, og da handler det om å finne så mange bruksmuligheter som mulig i bildene, sier kunstneren, som også maler, både på lerret og direkte på vegger.

- Veggmalerier har jeg holdt på med ganske lenge. Og det er spesielt spennende fordi det du maler får en annen fysisk fremtoning enn et bilde du henger opp på veggen. Veggmaleriene blir mer integrert i rommet og i arkitekturen, og det er alltid interessant å se hva som skjer med både bildet og rommet, sier kunstneren, som liker å prøve seg frem underveis i malerprosessen. Han forsker seg frem til resultatet og observerer hvordan motivet virker i rommet, og på betrakteren.

Les også: - Vi har laget en skulptur som aldri blir avduket

Spilte i Prudence

Han er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim, og ved Musikkonservatoriet i Trondheim og i Kristiansand, og jobbet en periode som musikkpedagog i tillegg til å være kunstner. I ungdomsårene bodde han i Namsos og spilte i bandet Prudence, sammen med blant andre Åge Aleksandersen, fram til 1970.

- En stor del av min identitetsdannelse var knyttet til rocken og Prudence. Men jeg var interessert i kunst parallelt med at jeg var musiker, og malte mye da også, forteller kunstneren om perioden som gitarist i rockeband.

Les også: - Vi må synliggjøre at ett av Norges viktigste kunstverk befinner seg her

Opptatt av å se, igjen og igjen

- Formo er genuint opptatt av det å se, og har viet sin kunstpraksis til å utforske synsinntrykk og synserfaring, og hvordan dette virker på oss, sier Rebeka Blikstad ved Trondhjems Kunstforening, og fortsetter:

- Han benytter både farger og svart/hvitt, og har en sterk bevissthet rundt betydningen av farger. Og jeg synes det er spesielt interessant hvordan Formo begrenser seg selv og utfordrer seg selv for å se ting på nye måter, derav tittelen «Dobbelsyn», sier Blikstad.