Det er noe sanselig over spill og stil i Michael Pearces debutfilm «Beast» som gjør at den stikker seg litt ut fra hopen av filmdrama som utspiller seg med en serie drap på et lite sted som bakteppe. Ikke minst bidrar de to unge skuespillerne i hovedrollene til å gjøre filmen severdig, selv om den går litt over styr når trådene skal samles.

Filmens tittel er smått genial, fordi den lenge overlater til publikum å gruble på om den peker mest på den unge kvinnelige hovedpersonen, hennes dominerende mor, den nye kjæresten eller morderen som dreper unge kvinner på øya.

Jessie Buckley er et funn i hovedrollen, som den ustabile unge kvinnen som regnes som «vill» av familien etter en stygg episode i oppveksten. Buckley har tidligere spilt mest i tv-serier, som «Tatoo», og er filmens sterkeste kort i kompleks, uforutsigbar rolle.

John Flynn står godt til henne, som den røffe unge mannen hun faller for, til tross for at mange mistenker ham for å være drapsmannen som herjer på øya. Kombinasjonen romantisk drama og seriemorderfilm, med familie, fortid og klasse som ekstra bagasje, er en krevende blanding som filmen lykkes best med i den første drøye halvdelen.

På sitt beste kan filmen fortone seg som en episode av krimserien «Bergerac» laget av Andrea Arnold. Den holder ikke like godt helt inn, og framstår mer som en løfterik debut enn helt gjennomført film. Både regissør Pearce og hovedrolleinnehaver Jessie Buckley er verdt å merke seg.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av den rystende norske debutfilmen «Blindsone»