Tidlig denne uka var det tid for å åpne første flaske av ølet Gullvåg selv har vært med på å brygge, i det lokalet han har malt bildene som skal stilles ut i Brooklyn.

Gullvåg har bistått Dahls bryggerimester Wolfgang Lindell og bryggerimester Garrett Oliver ved Brooklyn Brewery ved tilblivelse av ølet som er brygget på E.C. Dahls og som vil bli i salg på restauranter og utesteder i november, og kanskje på Vinmonopolet over nyttår.

- Svært godt, sier Gullvåg som jevnlig har kontrollsmakt ølet etter brygging i mai. Men det var noe eget å få det fra nyåpnet flaske, med etikett laget av kunstneren selv.

- Dette kan det fungere bra til en entrecôte, eller kanskje helstekt okse, resonnerer Gullvåg, som selv skal bruke en del av opplaget på diverse arrangementer i forbindelse i 2019, året han fyller 60 år.

Ølet er en Imperial arctic porter, mørkt, sterkt, fyldig og bittert. Mye humle, balansert mot melasse, som også sørger for ønsket alkoholstyrke. Med sine 12 prosent er dette ølet like sterkt som mange viner. Er det ikke upraktisk med så sterkt øl, for eksempel til bruk i utstillingsåpninger?

Jo, sterkere jo bedre

- Jo sterkere jo bedre, ler Gullvåg. Han er glad i øl, glad i mørkt øl – og altså i sterkt øl.

Forbindelsen med E.C. Dahls ble etablert gjennom utstillingen han hadde i bryggeriets lokaler i Strandveien i fjor. Han kom i prat med Lindell og de andre på Dahls, og det ble fort klart for dem at han ikke bare hadde sterkt interesse, men også en grunnleggende forståelse for øl.

Garrett Oliver fra Brooklyn Brewery ble først kjent med Gullvåg gjennom kunsten hans som er rikt representert ved Scandic Nidelven Hotel, og han hev seg med på samarbeidet. Kunsten har satt sitt preg på ølen også, gjennom etiketten som domineres av et av Gullvågs favorittobjekter, nemlig en hund, her i fullt firsprang.

Kjærtegn eller angrep?

- Hunden er lett å assosiere den til denne ølen. Den kommer på deg, veldig raskt. Og så kan du ikke sikker på om den vil kjærtegne deg, aller angripe, sier Gullvåg.

I lokalene til E.C. Dahls der Gullvåg hadde sin utstilling, har han hatt som arbeidsrom den siste tiden. I tillegg til utstillingen i Brooklyn skal øl og kunst også presenteres på Ringnes i Oslo i oktober. Gullvåg har blant annet malt nok en hund, og dessuten har han laget en personlig historie om sitt forhold til øl, på en serie av 14 øltønnelokk.

Tønnene har inneholdt brandy eller whisky, så akevitt, før de har endt som ølfat – og så kommer Gullvåg inn, som alltid sist i næringskjeden.

Veldig bereiste objekter

- Jeg har tradisjon for å male på objekter som har en annen historie bak seg. Gamle dører, flasker, muren i Ramallah, muren i Berlin i sin tid. Og dette er veldig bereiste objekter, har flytt over havet men også med flyt inn seg, sier Gullvåg.

Å male på runde objekter er ikke noe han har for vane, men har prøvd på.

- Ifølge en tysk kunsthistoriker-venn er det bare to kunstnere som virkelig har behersket det sirkelrundede formatet, Tondo, og det er Leonardo da Vinci og Raphael, så her har jeg noe å bryne meg på, ler Gullvåg.

- Foreløpig er det «work in progress», det er jeg som bestemmer når de er blitt kunst, vet ikke hvor mye mer de skal males på. Med jeg skal gjøre med ferdig i Brooklyn, sier Gullvåg som skal stille ut i lokalene til Brooklyn Brewery. Det er første gang bryggeriet åpner for en utstilling, men de er ikke uvant med besøk. Brooklyn Brewery har etablert seg blant de største turistattraksjonene i Brooklyn.

Første gang i New York siden 1988

Dette blir Gullvågs første gang utstilling i New York siden 1988. Kunstnerens første utstilling i metropolen var i Scandinavian American assoication. Han hadde så store bilder at de ikke fikk plass i SAS-maskinen fra Oslo. De måtte fraktes i vogntog til Frankfurt, for så å sendes med store Lufthansa-fly over havet.

- Det ble jo en sabla dyr transport. Og gjett om det var flaut da maleriene kom frem til galleriet, og det ikke gikk an å få dem gjennom inngangsdøra. Så da måtte jeg av med rammene likevel.

Tre ganger kunstbokopplag

Gullvåg-ølene blir selvsagt også med til New York. Hvor mange av de åtte tusen flaskene som bryggeriets Garrett Oliver får rådighet over er ennå uavklart.

- Vi har nok brygget for lite, sier Wolfgang Lindell etter en siste slurk av første testflaske.

- Kanskje, men vi er allerede oppe i et volum tilsvarende tre ganger høyerene enn et gjennomsnittlig kunstbokpopplag, parerer Håkon Gullvåg.

På vei over dammen: Også det store nye maleriet blir med til Brooklyn. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Må være mørkt, må være sterkt: Håkon Gullvåg er en hund etter øl. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
I da Vincis og Raphaels fotspor: Motivene på tønnelokkene er en historie om Gullvågs personlige historie med øl. De gjøres ferdig i New York. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Arbeidsrommet: Dette rommet på E.C. Dahls har vært et av Håkon Gullvågs arbeidsrom de siste månedene. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Ølhunden: Den minner om ølet, mener Gullvåg. Den kommer rett mot deg, men du vet ikke om hensikten er kjærtegn eller angrep. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
På E.C. Dahls er ansvaret fordelt: Noen må jobbe, andre (som Gullvåg og Lindell) må drikket ølet. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Øl-kunst: Både tønnelokk-motivene på gulvet og hunden på bakveggen blir med på lasset når Gullvåg i oktober skal holde sin første utstilling i New York på 30 år. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen