Ensom: Adam Saks' tresnitt fylles av muntre, men likevel vemodige tilbakeblikk, som i «Lonely».

I Galleri Ismene videreføres den sterke – og koloristiske – danske kunsttradisjonen i Trondheim med grafikk av fire kunstnere.

Kvartetten er Adam Saks, Morten Buch, Peter Linde Busk og John Kørner, som alle har bidratt til å heve grafikkens status mot gamle høyder i hjemlandet.

Galleriets hovedrom har til åpningen i morgen fått et utvalg av Adam Saks svære formater; tresnitt med sterke farger og klare, konkrete former. Uttrykket er blidt og humøfylt, men likevel fylt av et visst vemod og tydelige signaler om forgjengelighet, et nedhugget tre, råtnende epler, blomster som mister kronblader og sommerlig prakt. Tematikken fortsetter i en serie etsninger med en mer organisk, svungen strek.

En lignende linjeføring finnes hos Peter Linde Busk, der en myldrende abstraksjon i ulike teknikker gjemmer en konkret kjerne.

Nytt bekjentskap

Hos Busk kan linjen lett trekkes videre til årets Asger Jorn, Karel Appel og andre Cobra-kunstnere, mens Morten Buchs pastellfargede objekter peker på andre, mer franskinspirerte koloristiske tradisjoner i dansk kunst. Den innbyrdes forskjellen mellom de fire kunstnerne utdypes videre i John Kørners samtidsrelaterte og politiske bilder, spesielt i hans omfattende serie av motiver, ett for hver drepte danske soldat i Afghanistan.

Mens Kørner tidligere har vært vist i Galleri Ismene, kort etter at de hadde vakt stor oppsikt i Danmark i 2009, er de øvrige kunstnerne et nytt bekjentskap for byens publikum. De inngår ikke i noe kunstnerisk fellesskap, men forenes til dels av felles trykker, Ole Larsen i Helsingborg og galleristene Bo Bjerregaard og Susanne Ottesen i København, i tillegg til at de alle er i samme generasjon, noe over 40.

Spansk blikk

Et spesielt tilbakeblikk på sommeren gir den spanske kunsteren Jordi Colomer i sin utstilling «White Nights» som åpner i Drosjesentralens gamle parkeringshus i Elgeseter gate. Colomer har oppholdt seg som gjestekunstner i Trondheim den siste måneden og viser resultater av sitt arbeid i denne perioden.

Kunstneren gjennom mange år besøkt ulike byer rundt om i verden og på hvert sted produsert videoarbeider som gjenspeiler landskap, særpreg og kultur.

I Trondheim har han bl.a. gjort spektakulære opptak fra stupetårnet på Sjøbadet, der over 200 frvillige møtte opp på «location» forrige helg. Et annet delprosjekt var et opptog av biler av papp noen dager senere, også det med en del tilskuere rundt om i byen.

Ny plassering

Utstillingen skjer i regi av Rake Visningsrom for kunst, som for øvrig har flyttet sin faste base, sin karakteristiske «vindusboks» fra Elgeseter gate 28 til Brattøra, med ny plassering ved nordre ende av Sjøgangen, det vil si brua over jernbanen.

Trondheim Kunstmuseum åpner ny utstilling lørdag; i sin avdeling på Gråmølna, der Sissel M. Bergh viser sitt prosjekt «Dalvedh» som er laget i samarbeid med musikeren Frode Fjellheim, med video, skulptur, performance, lys og lyd som virkemidler. Utstillingen stiller spørsmål om mekanismene bak historieskrivningen og historiens plass i nasjonsbyggingen.

Sørsamisk kultur

Med et sørsamisk perspektiv setter Bergh et kritisk søkelys på den tradisjonelle historiske fremstillingen av norsk historie. Hvilke konsekvenser får utvelgelsesprosessene for bildet av oss selv og hvordan kan man representere det som har falt utenfor, spør hun i «Dalvedh», et sørsamisk ord som betyr «det som lenge har vært borte, for så å komme tilbake igjen».

I utstillingen graves det frem samiske spor som bevisst er fjernet, fortiet eller glemt. Videoene viser en collage av iscenesatte, historiske og samtidige intervjuer av historikere, arkeologer, språk- og religionsvitere samt representanter for den sørsamiske kulturen. Med utgangspunkt i samisk mytologi har de to kunstnerne skapt en lydskulptur, som forestiller et tre med roten opp, et bilde av samtidens røtter i fortiden.

«Dalvedh» er tidligere vist i en noe mindre versjon i det sørsamiske kultursenteret Gaaltije I Östersund og skal senere i høst vise i Galelri IKM i Oslo.

Maleri og tegning

I Galleri SG i Kjøpmannsgata åpner Jostein Kirkerud ny utstilling lørdag. Kirkerud har i flere år vært en av de sentrale kunstnerne i dette galleriet og har regelmessig vist utstillinger som vitner om endring og fornyelse. Kirkerud maler i et abstrakt formspråk, med flytende, organiske former kombinert med faste geometriske konstruksjoner, tegn og tegninger.

Den 62 år gamle kunstneren er en del av det sterke fagmiljøet ved Institutt for byggekunst, form og farge ved NTNU, der kollegene Erling Rohde og Harald Wårvik også har vist utstillinger i Trondheim i senere tid.

Heimdal kunstforening innleder høstsesongen med en utstilling av Cathrine Ruud fra lørdag. Ruud viser detaljerte og presise tegninger utført med blyant, kull og pastellkritt, ofte i parallelle linjer eller i regelmessige mønstre av bølgende linjer. Tegningene utgjør ulike lag i motivet, og lys og skygge skaper en ekstra følelse av dybde i arbeidene.

Blå stemning: Jostein Kirkerud viser nye malerier i Galleri SG.