Begynnelsen: Erlend Skomsvoll, dirigent. Chick Corea, jazzstjerne i bedehuset i Molde. Med denne konserten ble Trondheim Jazzorkester født. Foto: Ivar Mølsknes, Adresseavisen

«Mirakelkonserten», skrev Dagbladets anmelder da Trondheim Jazzorkester så dagens lys under Moldejazz sommeren 2000. Nå er det tid for 15-årsjubileum.

Konserten de spilte sammen med den amerikanske tangentmannen og komponisten Chick Corea i 2000, ga både publikum og kritikere hakeslepp.

Erlend Skomsvoll, som den gangen ledet orkesteret, hadde laget helt nye og svært annerledes arrangementer av Coreas komposisjoner. Opphavsmannen var voldsomt begeistret, både over arrangementene og musikerne han møtte.

Bandet som den gangen het Konsen Big Band, ble omdøpt til Trondheim Jazzorkester idet konserten ble innannonsert. Dermed var eventyret i gang. Siden har de spilt i USA, Canada, Japan, i Midtøsten og over hele Europa.

Skomsvoll og flere andre musikere som var med da det hele startet, skal i aksjon i Dokkhuset i kveld. Bassist Ole Morten Vågan og dagens kunstneriske leder, saksofonist Eirik Hegdal, har skrevet ny musikk, og Come Shine, med vokalist Live Maria Roggen og standardlåter arrangert av Erlend Skomsvoll, er en integrert del av det hele.

«Sjelden har vi hørt en så bra storbandkonsert.» «En gedigen suksess,» skrev jeg selv i Adresseavisen etter konserten i Molde. Siden har suksessene kommet på rekke og rad. Jeg har opplevd mange av dem og har som anmelder hatt problemer med å finne innvendinger.

Noe av årsaken til at fascinasjonen består, er at Trondheim Jazzorkester nesten aldri gjentar seg selv. Bandets musikere skaper ny musikk enten de samarbeider med Chick Corea, Pat Metheny, Joshua Redman, Motorpsycho, Ståle Storløkken, Jon Balke, Maria Kannegaard, Jenny Hval, Vigleik Storaas, Stian Westerhus eller hvem det skal være.

Besetningen varierer fra prosjekt til prosjekt, og lydbildet, hele uttrykket, kan endre seg fra måned til måned. De mange forskjellige musikerne, som stort sett har tilknytning til jazzlinja eller midtnorsk jazzmiljø, ser framover, ikke bakover.

I januar 2006 spilte de for eksempel i New York sammen med Chick Corea. Om sommeren sammen med saksofonist Joshua Redman på Moldejazz. Amerikaneren Bill McFarlin, direktør for organisasjonen International Association for Jazz Education, opplevde begge konsertene. Etterpå sa han til Adresseavisen at Trondheim Jazzorkester er et unikt band som jazzfolk og andre har mye å lære av, både i USA og i resten av verden.

- Trondheim Jazzorkester er en modell for framtida. Jeg og flere tusen andre publikummere fra over 40 land fikk en stor, positiv overraskelse da vi hørte dem i New York. Nå har jeg hørt dem i Molde med en helt annen besetning, og de imponerte like mye. Dette bandet vil bety mye for Trondheims anseelse omkring i verden, sa McFarlin.

Trondheim Jazzorkester har de siste årene gitt ut et stort antall album, og de er nominert til Spellemannpris for sin siste utgivelse «Lion», der Marius Neset står i spissen for besetningen.

De er blitt så anerkjent at de får offentlig støtte på godt over tre millioner kroner i året, det meste fra Kulturrådet, resten fra Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Mellom 15 og 20 konserter med ulike samarbeidspartnere og ulike besetninger er allerede booket i 2015, og flere vil det bli. Etter kveldens jubileum i hjembyen, opptrer de i Oslo fredag og Bergen lørdag.

Trondheim Jazzorkester er blitt Norges Jazzorkester.