– Jeg fikk mange gode innspill i dag. Få tok til orde for å avvikle knutepunktordningen, men mange mener den er for utydelig, sier kulturminister Torhild Widvey etter mandagens innspillsmøte i Dokkhuset.

Kulturdepartementet hadde invitert en rekke festivalarrangører fra Midt-Norge for å diskutere hvordan dagens ordning med å gi noen festivaler knutepunktstatus fungerer.

Representantene for Olavsfestdagene og Moldejazz, som er Midt-Norges to knutepunktinstitusjoner, forsvarte ordningen med at den gir god effekt. Widvey hilste hjertelig på Olavsfestdagenes programsjef Jens Storli og på festivalsjefen i Moldejazz, Hans-Olav Solli, etter møtet.

Må bli tydeligere

Andre festivalarrangører var mer kritiske. Knutepunktstatus utløser flere millioner i statlig støtte og dermed også betydelige kommunale og fylkeskommunale tilskudd. Flere av dem som tok ordet, antydet at pengene bør fordeles på flere.

Widvey skal holde tilsvarende møter i Bergen, Oslo og Tromsø om kort tid.

– Det viktigste i dette arbeidet er at de store festivalene leverer høy kvalitet og at de styrker regionene. Hvis vi skal fortsette med knutepunktordningen, må vi i hvert fall forklare tydeligere hva den innebærer. Den har et forbedringspotensial, sier kulturministeren.

Kan bli opphevet

– Den kan til og med bli opphevet?

– Det kan den. Men før vi tar en avgjørelse, skal vi høre på alle innspill.

– Når blir avgjørelsen tatt?

– Før vi legger fram statsbudsjettet for 2016 i oktober.

Jens Storli i Olavsfestdagene mener det er prisverdig at ordningen blir grundig vurdert. Han er samtidig opptatt av at forutsigelig offentlig støtte over flere år er avgjørende for å kunne planlegge en festival på høyt kunstnerisk nivå.

Hans-Olav Solli i Moldejazz mener millionene festivalen har fått, er blitt godt utnyttet og at pengene har skapt store ringvirkninger, blant annet i samarbeid med resten av jazzmiljøet i Midt-Norge.

Hva brukes pengene til?

Både Olavsfestdagene og Moldejazz er blitt grundig evaluert. Begge festivalene mener de er kommet godt ut av undersøkelsen, men Storli og Solli innrømmer at de kan bli bedre, blant annet når det gjelder spredning av kunnskap og kompetanse.

Pstereo-festivalens Nils Heldal var blant de tydeligste kritikerne på møtet.

– Jeg vil ha større gjennomsiktighet. Jeg vil vite hva pengene helt konkret er blitt brukt til. Når det gjelder Olavsfestdagene, finnes det eksempler på at de har drevet opp prisene på artister som vi kunne ha booket til vår festival. Og jeg kan ikke se hvordan Olavsfestdagene har bidratt til å heve kompetansen hos oss i Pstereo-festivalen, sa Heldal.

Bård Flikke fra organisasjonen Norske konsertarrangører og Ernst Wiggo Sandbakk fra Trondheim Jazzfestival la fram tanker om andre måter å organisere festivalstøtten på. Sandbakk sa også at sponsorstøtte, som regjeringen vil ha mye mer av, er en upålitelig inntektskilde.

Knutepunktordningen innebærer i 2015 en offentlig støtte på 90 millioner kroner til 16 festivaler omkring i landet. Festivalstøtten, som Kulturrådet administrerer, er til sammenlikning på 47 millioner kroner.

Det kan bli endringer på dette systemet fra og med neste statsbudsjett. Signalene fra kulturministeren etter mandagens møte går i første omgang ut på at det i hvert fall blir aktuelt å se nærmere på kriteriene for hva som skal til for å beholde den ettertraktede knutepunktstatusen.