Det er legitimt å mene at all musikk må få stå på egne bein, uten å farges av de involvertes øvrige produksjon. Samtidig verken oppstår eller tolkes musikk i et vakuum. Både utøver og lytter bærer på erfaringer som setter farge på framføringen og opplevelsen av nye uttrykk.

Rasmus Rohde har riktignok en betydelig «voksenproduksjon» bak seg både som musiker og dramatiker. Som frontfigur og vokalist er han likevel sterkt knyttet til uttrykket i Rasmus & Verdens Beste Band, dobbel Spellemannpris-vinner i klassen for barnemusikk. Det er nok derfor hjernen spiller undertegnede flere puss i møtet med denne plata.

De morbide mordballadene har selvsagt rå, morbid og alt annet enn «barnevennlig» tematikk. Og umiddelbart reagerer jeg derfor negativt på Rohdes lyse og lett nasale stemme som formidler av dette materialet, det kolliderer med forventningen om noe mørkt, dekadent og urovekkende. Dette er altså stemmen jeg hørte synge «Puppan te pappa» bare for noen dager siden. Samtidig står Rohdes uformelle, uhøytidelige sangstil i en ikke uproblematisk kontrast til visenes gammeldagse, tidvis oppstyltede språk. Inntrykket av noen som bare er på (et litt ukomfortabelt) besøk i universet, er påtrengende.

Det hele krever en grundig rekalibrering av mottaksapparatet, men etter noen runder sitter prosjektet adskillig bedre i ørene. Som med barnemusikken handler det også her om tydelige, poengterte historier, og der er Rohde et talent som foredler og forteller. Og tekstene er et fengslende, underholdende og frodig stykke norsk kulturhistorie som fortjener et større publikum.

Med Trygve Brøske (tangenter), Håvard Lund (bassklarinett) og Håkon Mjåset Johansen (trommer) har plata et bunnsolid knippe musikere som legger seg i et musikalsk leie som vender seg både mot Kurt Weills kabaretmusikk og norske folketoner. Musikken veksler mellom det grovkornet burleske til det vare og finstemte, og står godt til innholdet. Kanskje kunne jeg likevel ønsket meg enda mer musikalsk intensitet og mørkt drama, som i det herlige midtpartiet på «Straffangen», samt et litt mindre nostalgisk sjangerbilde.

Som helhet blir verket hengende litt i løse lufta, som en slags blanding av forskningsprosjekt, «barneplate for voksne» og ambisiøs musikalsk sjangerlek. Albumet blir derfor neppe stående som mye mer enn en parentes i samtlige involvertes musikalske karrierer, men tolket som fengende og folkelig forskningsformidling er det et forbilledlig stykke arbeid.