– Vi ble overraska at det hadde gått fem år allerede. Det kom brått på, sier Bård Flikke, styreleder i Trondheim Kultur og Næring, Byscenens største leietaker og driver.

I helga feirer Byscenen fem år med en helaften av en minifestival med musikk fra tre scener.

– Tida flyr når en har det artig, sier Marianne Øverbø Olsen, daglig leder mellom 2013 og nyttår, i dag produsent ved Byscenen.

– Eller har altfor mye å gjøre, ler Flikke.

Historisk sus

Byscenen hadde offisiell åpning 23. april 2010 da Luftforsvarets Musikkorps, scenens andre store leietaker, holdt den første konserten på den oppussede scenen. Første rytmiske konsert fant sted dagen etter med Datarock.

Da Byscenen åpnet i ny drakt i 2010, var det som et resultat av en tre år lang om- og utbygging med en prislapp på 85 millioner kroner. Nå som da er det Sparebank1 SMN Kulturstiftelse som eier bygget, etter at de overtok det fra Arbeiderforeningen i 2007. Et bygg med historisk sus, der både Bjørnstjerne Bjørnson og Ole Bull har opptrådt, og som har huset både restauranter og legendariske Alma's danseskole.

På sensommeren i fjor flyttet Brukbar og Supa, og i desember åpnet restauranten Alma's i første etasje og baren Boxer i kjelleren. Med endringen fikk Trondheim Kultur og Næring (der også DumDum Boys er inne som eier), gjennom to datterselskaper, ansvaret for driften av hele huset fra kjeller til loft.

– På god vei

– Har Byscenen blitt slik dere tenkte ved åpningen i 2010?– Det er på god vei. Særlig etter siste endring før jul, nå har vi samdrift i hele huset. Vi nærmer oss følelsen av å ha huset vi mener Trondheim trenger og fortjener, mener Flikke.

– Og hva slags hus er det?– Noen har jo brukt begrepet «urbant grendahus», men Merete er ikke så glad i det, sier han og smiler mot Merete Moum Lo, som var Byscenens daglige leder mellom 2009 og 2013.

– Det begrepet er mer dekkende for det Arbeiderforeninga var før, da folk hadde med seg «ei på lomma». Det er proffere nå, sier Lo.

De er derimot skjønt enige om at de ønsker at Byscenen skal være en bred flerbruksscene. Med plass fra alt fra fersk rock og gammelpunkerne i Misfits via revyer og barnedisko til arrangementer i regi av Den kulturelle spaserstokken. Og der Luftforsvarets Musikkorps bruker scenen på dagtid og til sine faste konserter.

– Det skal være et genuint kulturhus, ikke som de store kulturhusene ute i distriktene som står der uten innhold, sier Flikke.

Uutnyttet potensial

Bankens kulturstiftelse var en viktig premissleverandør for hvilken vei Byscenen skulle gå, og gikk inn med tydelige krav om bredde i starten.

– I dag er vi og stiftelsen trygge på hverandre, vi har en felles forståelse av formålet. De har tillit til oss som proff aktør som kjenner mekanismene i bransjen, sier bookingansvarlig Kim Aasli.

– Hva kan bli bedre?– Vi kan blir flinkere til å utnytte potensialet som ligger i å bruke hele huset, sier Flikke, og trekker fram vorspielet på Boxer før Motorpsycho-konserten i desember som en suksess, det samme da Black Debbath satte opp sin egen meny på Alma's på konsertdagen.

– Det handler om å få huset til å henge sammen på en god og naturlig måte.

– God publikumsutvikling

Omtrent samtidig med Byscenen kom Verkstedhallen og Rockheim-scenen, begge rom med sammenlignbar publikumskapasitet. Byscenen-gjengen hevder de har en fin dialog med de andre spillestedene i byen slik at de utfyller hverandre like mye som å konkurrere. De hevder at besøkstallene er gode og utvikler seg i riktig retning. Noe de er fornøyde med i et konsertmarked preget av generell publikumsnedgang for tiden.

– Vi har lært publikummet vårt å kjenne. Samtidig liker vi å gamble litt av og til. John Grant-konserten i 2013 var for eksempel viktig for oss å gjøre, selv om vi visste at vi ville tape penger på den, forteller han.

En konsert som også kommer høyt opp på lista når gjengen skal oppsummere sine favorittøyeblikk fra de fem årene. Sammen med konserten der Motorpsycho spilte oppvarming for seg selv samme år. Og omtrent 20–30 andre konserter de ikke klarer å velge blant.

– Trondheim har fått et rikere konsert- og kulturtilbud enn byen hadde før Byscenen ble etablert. Det er det grunn til å feire, mener Flikke.

Den gang da. Innspurt for Byscenen for fem år siden. Det arbeides på spreng for å bli ferdig med lokalene. Foto: Glen Musk