– Dette er stor stas. Jeg blir ydmyk og glad. Det er fantastisk at en rekke yngre band skal spille «Materialtretthet» i sin helhet, sier Chris Erichsen.

Han var gitarist og en av fire vokalister i bandet som hadde en kort og hektisk karriere i årene rundt 1980. Jubelen sto i taket både blant publikummere og kritikere da «Materialtretthet» kom.

Konsertarrangør Lars Olufsen oppdaget tilfeldigvis at det i oktober er 35 år siden albumet ble utgitt, og han bestemte seg for å arrangere en hyllestkonsert for å markere jubileet.

Helt nye versjoner

– Ideen oppsto da jeg under Trondheim Calling var på konsert med Broen. De har sitt eget uttrykk, men de fikk meg til å tenke på The Aller Værste. Da jeg kom hjem, spilte jeg «Materialtretthet» og oppdaget tilfeldigvis at det er 35 år siden den ble utgitt. Jeg ble nysgjerrig på hvordan et band som Broen ville tolke The Aller Værstes låter i dag, sier Olufsen.

Han har samlet en rekke band, stort sett fra den yngre garde, som vil spille et par låter hver. Broen avslutter konserten med fire låter, blant annet «Dans til musikken» og «Ingen vei tilbake».

– Vi er veldig spente på å høre de nye versjonene, sier Chris Erichsen når vi får tak i ham på ferie på Kreta, der han hjelper bandets bassist, Harald Øhrn, med å bygge hus i fjellene.

Slår an hos de unge

– Jeg blir stadig forundret over at det vi holdt på med i løpet av vår korte karriere, knappe to år fra 1979 til 1981, har hatt slike ringvirkninger, og at musikken har appell til stadig nye generasjoner. Barna mine, som er 18 og 28 år, oppdaget gjennom klassekameratene sine hva vi sto for, sier Erichsen.

– Flere mener at The Aller Værste burde vært en av de fire store?

– Jeg vet ikke om det begrepet er så aktuelt lenger. Jeg føler heller ikke at vi er blitt satt i skyggen av noen. Og jeg har stor respekt for dem som er blitt regnet som de fire store.

Også Sverre Knudsen, som sang og spilte bass og orgel i The Aller Værste, er glad for Lars Olufsens initiativ.

– Jeg kjenner til enkelte av bandene som skal i aksjon og er spent på de nye versjonene. Det er artig at «Materialtretthet» fortsatt har appell, sier han.

Spiller ikke sammen

Alle de fire gjenlevende medlemmene i bandet kommer til konserten, og de blir intervjuet på scenen før musikken starter. Men de skal ikke spille sammen. Det har de ikke gjort siden de hadde en felles femtiårsdagsmarkering for cirka ti år siden.

– Like etterpå ble Lasse Myhrvold syk, og han døde i 2006. Dermed kunne vi ikke opptre som The Aller Værste lenger. Alle i bandet var like viktige. Vi var avhengige av hverandre, alle fem, sier Chris Erichsen.

Lasse Myhrvold var et svært sentralt medlem i bandet og skrev flere av deres mest kjente sanger.

The Aller Værste, som skrev navnet sitt med utropstegn, var sterkt inspirert av punk, new wave, reggae og ska og hadde et nært forhold til Trondheim og likesinnede musikere i byen. De spilte flere konserter her rundt 1980 og en gjenforeningskonsert 20 år senere.

Savner engasjement

Lars Olufsen var en del av det samme miljøet og fikk med seg alt sammen den gangen.

– Da jeg kom til å tenke å The Aller Værste mens jeg hørte Broen, hadde det nok sammenheng med at jeg fikk følelsen av at Broen er et band som vil meg noe. Slik var det også med The Aller Værste. Jeg har et samfunnsengasjert og kulturradikalt ståsted, og når jeg de siste 15-20 årene har hørt nye band, har jeg ofte savnet engasjement og innhold. De fleste er svært flinke til å spille, men det er vanskeligere å få tak på hva de vil, utover det å gjøre karriere. Hos The Aller Værste var det mye engasjement og innhold. Mye av det de gjorde var svært enkelt, men ekstremt effektivt. Det er viktig å ta vare på denne kulturelle arven, sier Lars Olufsen.

I tillegg til Broen, skal også Ulf Risnes, Hopalong Knut og Svartlamoen Hardkor i aksjon under jubileumskonserten. Men de fleste musikerne er unge. Frukt og grønt, Venner, Blomst og Rogers er noen av de yngre bandene publikum får møte.

1980: The Aller Værste på høyden av karrieren rundt 1980, da de utga det klassiske albumet «Materialtretthet». Foto: THE ALLER VÆRSTE