Gimse låner celloen fra Dextra Musica, et datterselskap av Sparebankstiftelsen DNB, som siden 2006 har lånt ut strykeinstrumenter til norske musikere.

Ordningen disponerer til sammen 70 instrumenter. 40 av dem italienske strykeinstrumenter fra 1600- og 1700-tallet, samt 30 nye laget av noen av de fremste instrumentmakerne i verden i dag. Til sammen verdier for flere hundre millioner kroner.

Mens de nye instrumentene er forbeholdt studenter ved Barratt Due Musikkinstitutt og Norges musikkhøgskole, lånes de eldre instrumentene ut til fremragende og etablerte norske musikere, hovedsakelig med tilhold på Østlandet.

– Ettersom de mener jobben jeg gjør er verdt å støtte, har de gjort et unntak for min del. I tillegg har jeg både røtter og mye aktivitet på Østlandet, sier cellisten, som er kunstnerisk leder for Trondheimsolistene.

Før Dextra Musica startet sin virksomhet, var det litt tilfeldig hvilke instrumenter som fantes, sier Gimse.

Han synes det er fantastisk at musikere får låne toppinstrumenter i eget land.

– Det gjør at norske musikere blir konkurransedyktige internasjonalt på en helt annen måte, sier han.

Eid av cello-stjerne

Instrumentet Gimse disponerer er fra 1735 og er bygd av den italienske instrumentmakeren Francesco Goffriller som holdt til i Venezia.

Celloens tidlige historie er ikke kjent, men en av de tidligere eierne er det britiske stjerneskuddet Jacqueline Mary du Pré (1945–1987), en av verdens mest kjente cellister. Hennes tolkning av Elgars cellokonsert er blitt beskrevet som «definitiv» og «legendarisk».

– Hun fikk en nevrologisk sykdom som bidro til at hennes musikkarriere ble veldig kort. Hun eide også en Stradivarius, men det var denne celloen hun brukte når hun turnerte.

Gimse har et sterkt ønske om å få til en tilsvarende ordning nord for Dovre.

– Sparebankstiftelsen synes ordningen har vært utrolig vellykket, og musikerne leverer mye tilbake til musikklivet i form av workshops og konserter. En slik type aktivitet er viktig hvis vi skal få til noe tilsvarende her. Et instrument er dessuten en god investering; det holder seg i pris og er langt tryggere enn å investere i aksjer, sier Gimse.

Gode investeringer

Blant dem som disponerer instrumenter fra ordningen i dag finner vi Elise Båtnes, Camilla Kjøll, Henning Kraggerud og Atle Sponberg.

– Det stemmer at det er gode investeringer, men vi er ikke så opptatt av det. For oss er det snakk om en teknisk verdi, sier Anders Bjørnsen, avdelingsdirektør kunst- og instrumentsamling i Dextra Musica.

Han forteller at selskapet dekker alle kostnader knyttet til instrumentene, mot at musikerne forplikter seg til å stille opp på Dextra Musicas prosjekter fem dager i løpet av et år.

Bjørnsen sier det stemmer delvis at instrumentene er forbeholdt musikere fra Østlandet.

– Våre penger kommer fra sparebanker på Østlandet, og i våre statutter heter det at instrumentene skal lånes ut til musikere i dette området, sier Bjørnsen.

Opp til de lokale stiftelsene

Men det finnes unntak. Da det ble bestemt at Gimse skulle få instrument, var det en jury som valgte ut de tre beste kandidatene: Gimse og to musikere fra Stavanger-regionen. Styret valgte å gå for juryens innstilling.

– Gimse er en ypperlig cellist. Gjennom Trondheimsolistene har han vist hva han får til og at han kan mer enn å spille. Han er en god administrator og en pådriver for musikkmiljøet. Det er akkurat slike musikere vi søker, sier Bjørnsen, som ikke kan love en tilsvarende ordning utenfor østlandsområdet.

– Det er opp til de lokale sparebank-stiftelsene. Men gjerne det, det er en god idé, sier han.

Øyvind Gimse vil ikke oppgi eksakt verdi på celloen, men sier det er snakk om et tosifret antall millioner.

– Jeg er overstadig takknemlig og heldig som har fått denne muligheten. Den blir godt passet på, forsikrer han.

Instrumentordningen til Dextra Musica gjør at norske musikere blir konkurransedyktige internasjonalt på en helt annen måte, mener Øyvind Gimse. Foto: jens petter søraa