Årets Amanda-show var ikke så ille som det har vært på sitt verste de siste årene. Gode veteraner og et par sterke nykommere ble fortjent priset. Showet utartet ikke til lanseringsfest, og personligheter som Anne Krigsvoll og Bjørn Sundquist leverte takketaler med liv og nerve, noe slike show i Norge vanligvis ikke er så godt forspent med.

Når én jury får ansvar for så mange priser som i Amanda-showet, vil det med ujevne mellomrom gi diskusjoner om skandaler og forbigåelser. Film er dessuten en uttrykksform som i større grad enn de fleste opererer i et spenn fra industri og underholdning til kunst.

Les mer om årets Amanda-priser og Anne Krigsvolls takketale

Les kommentaren «Mange får, men ikke den beste»

Selv i en liten filmnasjon som Norge, kan det gi krevende balansegang for en bransjepris som ønsker å prise både kvalitet og suksess. Spellemannprisen har lignende utfordring, og begynte på 80-tallet å dele ut Årets Spellemann. En slags samtids-hederspris som har gitt artister som Åge Aleksandersen, DDE, a-ha og Vamp trofé i år hvor de har preget bransjen.

Amanda har nærmet seg noe lignende med Folkets Amanda, som en ren publikumspris. Den gikk i år helt fortjent og ikke overraskende til Hallvard Bræins «Børning», fjorårets desidert mest populære norske film, med over 380 000 solgte billetter. At den også fikk pris for beste mannlige birolle og lyddesign og ble årets mestvinnende film, er det heller ikke mye å si på.

Les Adressas anmeldelse av «Børning»

Derimot et det svært vanskelig å forsvare at juryen ga «Børning» pris for årets beste norske kinofilm. For det er den rett og slett ikke. Selv filmens dyktige produsent John M. Jacobsen virket lettere sjokkskadd over prisen for beste film. Bilkomedien er morsom og velfungerende, men bedre film enn Ole Giævers «Mot Naturen», Aslaug Holms «Brødre», Bent Hamers «1001 Gram» eller Anne Sewitskys «De Nærmeste»?

Les Adressas anmeldelse av «De Nærmeste»

Den store skandalen ved Amanda i år, var at Anne Sewitskys «De nærmeste» ikke engang ble nominert til pris for beste norske kinofilm, ei heller til regiprisen. Ine Marie Willmann fikk heldigvis prisen for beste kvinnelige skuespiller for samme film, og bidro sånn sett til at det ikke bare var de gode veteranene og den største suksessen som ble hyllet av Amanda i år.

Hederspris til Vibeke Løkkeberg, dokumentarpris til Tonje Hessen Schei fra Trondheim, regipris til Aslaug Holm og beste barnefilm til Grethe Bøe-Waal ga usedvanlig sterkt kvinnedominert utdeling. Søndag ble dessuten Anja Breien hyllet på filmfestivalen i Haugesund med nylansering av tre av hennes beste filmer, for første gang tilgjengeliggjort på dvd.

Det er et tankekors at veteranfilmskapere som Breien og Løkkeberg, som fortjent hylles på årets festival sliter med å få laget film. Samtidig som den mest løfterike unge, kvinnelige norske filmskaperen i dag, Anne Sewitsky, sliter med å få bli hyllet.