Mye severdig ny norsk og internasjonal film ble pakket ut under Den Norske Filmfestivalen i Haugesund denne uka. Likevel ble kanskje den viktigste og mest overraskende begivenheten visningen av Anja Breiens «Den Allvarsamma Leken» fra 1977.

Den vist i anledning av at tre av filmene til Anja Breien for første gang er gjort tilgjengelig på DVD i en samleboks, av Nasjonalbiblioteket. Det gjelder «Arven» fra 1979, som før årets «Louder Than Bombs» av Joachim Trier var forrige norske film i hovedkonkurransen i Cannes.

Les om da Breien fikk Æres-Amanda:

I boksen er også heksedramaet fra 1600-tallet, «Forfølgelsen» fra 1981, som fikk pris på filmfestivalen i Venezia. Samt altså «Den Allvarsamma Leken» fra 1977, laget i Sverige med svenske skuespillere etter Hjalmar Söderbergs roman. En film selv mange av oss som har fulgt norsk film tett lenge knapt har hørt om, langt mindre sett.

Det var fascinerende å se hvordan publikum i salen reagerte på den 38 år gamle filmen, lo på de rette stedene, og satt nærmest måpende igjen etterpå, flere av oss med et påtrengende spørsmålet. Hvorfor har ikke denne filmen blitt vist, æret og omtalt som klassikeren den på alle vis framtrer som?

Et ladet bergmansk kjærlighetsdrama fra forrige århundreskifte, men med humor og vidd. Løftet av eminente svenske skuespillere, utsøkt foto av Erling Thurmann-Andersen og finstemt regi.

Aftenpostens tidligere filmanmelder Per Haddal tok neppe munnen for full da han i Haugesund omtalte «Den Allvarsamma leken» som kanskje tidenes beste norske film. Likevel var den ikke på lista da bransjebladet Rushprint for fire år siden fikk norske filmfolk til å kåre tidenes beste norske filmer. Anja Breiens «Hustruer» fra 1975 kom på 17. plass, med «Arven» fra 1979 på 24. plass.

Hvordan har en så god, tidløs film som «Den Allvarsamme Leken» kunnet bli glemt, oversett og undervurdert så lenge? Det handler delvis om forvaltningen av norsk filmarv, om tilgjengelighet. Dessuten så ikke samtiden hvor god filmen var.

Urpremieren var på Den Norske Filmfestivalen, som i 1977 ble arrangert i Trondheim. Der ble den vist sammen med bl.a. «Star Wars», flere måneder før de fikk vanlig kinopremiere. Adresseavisens anmelder Kaare Paulsen var positiv til filmen, men mente den kanskje ikke var midt i blinken for det store publikum og ungdom.

Aftenpostens Øyvind Thorsen var svært lunken, til en film med «pen ramme – tynt innhold». VGs anmelder ga 4 på terningen, roste «praktfullt spill», men mente det ikke var «noe toppverk fra Anja Breiens hånd». På spørsmål om hvorfor den norske filmoffentligheten i 1977 ikke så kvalitetene som i dag lyser av filmen, heller både Breien og Haddal til at det klassiske kjærlighetsdramaet var dårlig timet med politisert norsk 70-tall.

Enkeltanmeldere tar ofte feil. Men en hel filmoffentlighet? Samme dag som VGs anmelder ga 4 på terningen til «Den alvarsamma leken», ga avisen en 3-er til «Star Wars». Adresseavisens anmelder Paulsen var mer positiv til den også, og skrev om applaus underveis da romeventyret ble vist som avslutning på festivalen i Trondheim som Anja Breiens film åpnet.

George Lucas film er for lengst anerkjent som en klassiker. Det er på høy tid Anja Breiens beste film også får det stempelet. Nå er det endelig mulig å se den. Neste år kommer en ny filmversjon av «Den Allvarsamma Leken», regissert av Pernilla August. Den skal være svært god for å matche Anja Breiens storverk.

Regissør Anja Breien under inspillingen av «Den Allvarsamma Leken».