– Jeg kan bli like koko og rasende over overdreven selvforherligelse på nett som av verbale angrep, sier Marianne Meløy.

– Spesielt på de som lager 14 kremkaker på én dag, sier hun.

Sammen med komponist Trygve Brøske har Meløy laget det som trolig er verdens første kammeropera med handling og innhold hentet fra kommentarfelt, blogger og sosiale medier. «Kommentarfeltet» er tittelen på operaen som har premiere under Trondheim Kammermusikkfestival, og som arrangeres i samarbeid med Trøndelag Teater.

PLUSS: Nettroll synger i nyskrevet opera

PLUSS: De døde har sannelig våknet

Brøske og Meløy fikk ideen da de så nærmere på kommentarfeltet under et Youtube-klipp av Hitler.

Perfekt for opera

– Det var noen barokke utskjellinger! Youtube har alltid hatt de verste kommentarfeltene. Vi begynte å gjøre research og leste alt vi kom over, fra Facebook til blogger og kommentarfelt i avisene. Vi har lest utrolig mye rasistisk hat og utskjellinger fra nettroll, sier Meløy, som kaller det å lese kommentarfelt en måte å utforske den digitale samtida på.

PLUSS: Partisanhistorie blir opera

Brutaliteten og de sterke følelsene på nettet passer som hånd i hanske til opera-uttrykket, mener de to.

– Opera forbindes gjerne med noe som har vært, og kommer fra en tid der man ikke hadde mikrofoner. Samtidig er følelseslivet i kommentarfeltene så sterkt at opera er på sin plass, sier Brøske.

– Følelseskontrastene er så voldsomme, fra hat og kjærlighet til regelrette drapstrusler. I kommentarfeltene får de stemmeløse uttrykke seg, sier Meløy.

Bolleoppskrift som tar av

Selve historien starter med en bolleoppskrift, og så tar det litt av, forteller de to.

I operaen møter vi sprudlemammaen Eva, som driver en vellykket ernæringsblogg, og som er gift med en nokså fersk nettbruker. De to møter Tim Artur og Hege Mari, sistnevnte i en eller annen form for livskrise, på ulike digitale plattformer. Møtene setter i gang ting hos de ulike karakterene, som synger ut sitt sinne, sin tomhet og sin fortvilelse i arier. Det hele ender dramatisk.

– Det ender med digital død. Det blir ingen opera uten at noen dør, ler Meløy.

Solistene i stykket er Isa Katharina Gericke (sopran), Maija Skille (mezzosopran), Torstein Fosmo (tenor) og Andreas Elvenes (bass). Regi er ved Øyvind Brandtzæg, og musikken spilles av Trondheim Sinfonietta.

Da vi besøker teateret er de kommet én uke ut i prøvene.

Blunkesmiley som arie

– Det er utrolig morsomt å få ansikt til kommentarene, og å få høre blunkesmileys bli sunget. Vi utforsker ikke bare det mørke nettet, men også det absurde, pludrende delen av det, og spesielt det som handler om ernæring, sier Meløy og Brøske, som mener ytringsfrihetsproblematikken står sentralt i operaen.

– Vi er glad for at folk ytrer seg og bruker stemmen sin, men mange mener det har passert en grense i kommentarfeltene. Og så er det er spennende å jobbe med noe folk ikke helt vet hva de skal mene om.

PLUSS: Starter sesongen med å virkeliggjøre tenåringsdrømmen

PLUSS: Skal kurere Byneset-skrekken

«Kommentarfeltet» har premiere i Theatercafeen 22. september og skal vises til sammen fire ganger. I forkant av den siste forestillingen arrangeres paneldebatten «Ytringsfrihet i den digitale tidsalder».

Da Meløy og Brøske presenterte ideen for Vegar Snøfugl i Trondheim Kammermusikkfestival, tente han umiddelbart.

– Vi syntes det var en fabelaktig ide, og vi gleder oss over å få jobbe med så gode kunstnere, sier Snøfugl.

PLUSS: Strålende fornøyd med Kamfest

Nyskaping: Trygve Brøske og Marianne Meløys «Kommentarfeltet» er trolig verdens første kammeropera med handling og innhold hentet fra kommentarfelt, blogger og sosiale medier. Operaen har premiere i Theatercafeen 22. september. Foto: TERJE SVAAN