- Gratulerer med dagen! Roper skuespiller Renate Reinsve idet hun kommer hastende inn i kantina på Trøndelag Teater.

Fram til nå har jubilanten sittet anonym og alene ved et bord. Det er ikke lett å kjenne igjen Espen Klouman Høiner i prins Hamlets parykk.

En tydelig Hamlet

Klouman Høiner feirer sin 34-årsdag kledd i tights og brun pannelugg. Når Trøndelag Teater setter opp William Shakespeares tragedie «Hamlet», er det ikke i moderne drakt og med radikale regigrep. Tvert imot, forteller teatersjef Kristian Seltun.

- Når ulike teatre setter opp Hamlet, er det stor tradisjon for å lete etter meninger mellom linjene som ikke er oppdaget tidligere. Alle skal finne opp nye innganger, men det er ikke vi opptatte av. Dette blir en ganske streit oppsetning, sier Seltun.

LES OGSÅ (PLUSS): Slik forklarer Kristian Seltun suksessen ved Trøndelag Teater

Det er 17 år siden stykket ble satt opp ved teateret sist, den gang på Studioscenen. Seltun har sett det som sin jobb å løfte stykker som Hamlet, opp på Hovedscenen, men da skal historien fortelles på en forståelig måte. Om publikum greier å forstå handlingen, handler mye om hva som blir lagt til det opprinnelige stykket, mener regissør Runar Hodne.

- Jeg har sett mange oppsetninger av Hamlet, og jeg har sjelden forstått historien som har blitt fortalt på grunn av mange ekstremt middelmådige regipåfunn. Vi har forsøkt å komme til bunns i det gåtefulle stykket, sier Hodne.

Hva er et menneske?

På hovedscenen troner scenograf Serge von Arx sine kulisser, en stor hvit trapp mellom hvite søyler. Klouman Høiner varmer opp stemmen og gjør seg klar til å fremføre monologen som skal ha blitt hans favoritt i løpet av prøveperioden. «Hva er et menneske? Hvis det han setter høyest, er mat og søvn? Et dyr, og ikke mer!» runger det fra scenekanten. Å finne fram til «sin» Hamlet har vært en fin prosess, synes skuespilleren.

- Det har vært berikende å stadig avdekke nye lag i teksten, jeg blir aldri ferdig med å undersøke den. Det er da du vet det er god dramatikk, sier Klouman Høiner, som kan kjenne seg igjen i Hamlet på flere områder.

- Jeg kjenner igjen det å slåss mot fremmedgjorthet, også er jeg glad i å tenke på de store, etiske spørsmålene i livet.

Etter å ha vært tilknyttet teateret i Trondheim i tre år, skal skuespilleren ta fatt på nye utfordringer ved Nationaltheatret. Hovedrollen i verdensdramatikkens mest berømte tragedie, blir dermed hans siste ved Trøndelag Teater, i alle fall for denne gang.

Vemodig exit

- Jeg er veldig takknemlig for tilliten teateret viser meg ved å la meg gjøre Hamlet, sier Klouman Høiner. På lørdag er det premiere, og helt fram til 17. oktober skal han spille sønnen som vender hjem til sin fars begravelse og sin mors bryllup. Klouman Høiner har ikke rukket å gruble så mye på det enda, men at Hamlet blir hans avskjedsrolle, synes han er rart å tenke på.

- Det er vemodig å forlate teateret som har gitt meg store opplevelser og som jeg har blitt så glad i, sier Klouman Høiner.

Rollen som Hamlets elskede Ophelia blir også Reinsves siste ved Trøndelag Teater, hun fortsetter karrieren ved Det Norske Teatret i Oslo. Reinsve mener tida ved teateret har gjort henne til en større og bedre skuespiller.

- Jeg setter stor pris på tiden jeg har hatt her, mulighetene jeg har fått, folk jeg har jobbet med og alt jeg har lært, sier Reinsve.

- Det er fem dager til premiere, hvordan er nervene?

- De har aldri vært så rolige før, som det de er nå, og det bekymrer meg, ler Reinsve.

Renate Reinsve gjør også sin siste rolle ved Trøndelag Teater i Hamlet Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN
Regissør Runar Hodne vil unngå forvirrende krumspring, men heller formidle Shakespeares tekst på en klar og forståelig måte. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN
Trøndelag Teater har gitt Espen Klouman Høiner store opplevelser. Tanken på å forlate arbeidsplassen, er vemodig, synes skuespilleren. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN
Espen Klouman Høiner har fordypet seg i William Shakespeares Hamlet. Tittelrollen blir hans siste ved Trøndelag Teater for denne gang. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN