I disse dager er det 35 år siden Adresseavisen presenterte nyheten om at The Kids skulle lansere sin debutsingel på NRK i form av en musikkvideo. Dette bildet er tatt noen måneder senere, men det var altså høsten 1980 at avisen spådde en ny fase for bandet. De hadde alt rukket å bli nummer to i NM i rock og solgt 2500 singelplater av norsktoppslageren «Hun er forelska i lærer'n», da Adresseavisen presenterte oppslaget: «The Kids fra Trondheim i dagens «Videotek»: 100 opptakstimer bak tre minutters innslag».

Musikkvideo var ganske nytt i Norge for 25 år siden. «Videoteket» var noe så sjeldent som et tv-program som viste pop- og rockmusikk, om ikke bare det. Det var sesongstart med nye programledere 21. august 1980. Videojockeyene som presenterte musikkvideoen til The Kids var Dag Spantell og Tore Hansen, begge kjent som vokalister i norsk pop på 70-tallet. Øvrige innslag i programmet som ga mange nordmenn første bilde av The Kids var Four Jets og Aage Samuelsen, mens Adresseavisens musikkredaksjon meldte håpefullt om rykter om at det kunne bli innslag med Bob Dylan og Rolling Stones.

Les også: Året var 1971, og trønderne køet for cupfinalebilletter

Det var likevel The Kids som Adressa fokuserte på. Videopremieren på «Hun er forelska i lærer'n» ble omtalt som en «styrkeprøve» for bandet som snart var klar med sin første LP, «Norske Jenter». I reportasjen premieredagen, skrev avisen at bandet ikke var nervøse, fordi: «Bak det tre minutter lange innslaget ligger det hele ett hundre opptakstimer, med leie av statister, skolerom og mye utstyr».

Handlingen i den etter hvert klassiske videoen ble beskrevet slik: «Vi møter The Kids som skoleelever, hvor vokalist Dag Ingebrigtsen må konkurrere med en sjarmerende lærer om en av klassevenninnenes gunst. I første omgang må popmusikeren gi tapt, men når gruppene senere trår til for fullt på scenen, slår mangt et ungt pikehjerte for de lyshårede musikerne. Vi sier ikke mer ...».

Les også: Året var 1980, og det ble slutt på kvinnekantine på polet

Av reportasjen framgikk at musikkvideoen var sendt til: «CBS' hovedkontor i Amerika, så hvem vet, kanskje det blir internasjonal lansering av de fire Melhus-guttene og Trondheims-fødte Dag Ingebrigtsen?», spekulerte reporteren, og fortalte at bandet hadde kuttet jobb og skole, øvd fra én til tolv timer dagen, farget håret lysegult og syltet seg ned i gjeld til langt oppover ørene for popdrømmen. Så langt var signalene gode. Avisen meldte at: «Ved plateselskapets kontor i Oslo er man i fyr og flamme akkurat nå, for siden utgivelsen ble kjent mandag har platepakkerne sendt ut over 2000 eksemplater av den nye LP-en».

Dagen etter tok mannen bak musikkvideoen til The Kids kraftig til motmæle mot avisens vinkling på arbeidsmengden bak videoen. «Nærmere én enn 100 timer» var tittel på oppfølgersaken, hvor Ole J. Todnem sa at det var «vanvittig» å hevde det var 100 opptakstimer bak videoen, at «firmaet neppe ville få flere oppdrag om kundene fikk leve i den tro at de behøvde 100 opptakstimer for å få til tre brukbare minutter med film». Før året var omme hadde The Kids solgt over 11 000 singelplater og 56 000 LP-plater. Flere videoer med dem er det vel ingen som husker.