– Velkommen til loungen, sier Uka-gjengen i det vi går inn i lokalene, et steinkast fra Høyskoleparken.

– Her er det publikum skal slappe av før forestilling, sier de, før tar oss med inn i hovedsalen der Nattforestillingen og Barneteateret om få uker skal holde et tjuetalls forestillinger.

Fronten på det gamle bilverkstedet i Klæbuveien er nymalt med Ukas mørkerøde farge. Stillasene står fortsatt oppe. Inne er lokalene ribbet. Likevel er det som om man kan fornemme lukten av eksos og oljesøl.

– Kulissegjeng og teknisk gjeng skal isolere bygget og bygge to nye scener helt fra scratch. Det er to vidt forskjellige forestillinger, vi håper vi får det til å fungere, sier Ragni Rønneberg Hernes og Nora Grimelund Vigeland, produsenter for Nattforestillingen og Barneteateret.

Barneteateret holdt tidligere til i et telt i Høyskoleparken. Nattforestillingen har holdt hus i biblioteket i Samfundet, men flyttet i 2013 inn i en rivningsklar bygård i Elgeseter gate. Nå gjenoppstår de begge i huset de har døpt Intimen.

Skip som går på promp

Sammen med teltscenen Dødens Dal i Høyskoledalen og Samfundet danner Intimen et perfekt triangel i luftlinje, som samtidig rammer inn Ukas festivalområde. I midten av triangelet finner vi Trafo'n, festivalens hovedkontor.

Nattforestillingen fyller i år 20 år. Den har fått tittelen «Badet i solskinn».

– Det handler om et tilsynelatende perfekt samfunn der lykke kan kjøpes, men informasjon blir kontrollert. Vi følger seks karakterer som prøver å finne ut hvordan samfunnet henger sammen, som samtidig blir konfrontert med brutale sannheter om seg selv, forklarer Rønneberg Hernes.

PLUSS: Her finner du hjertet til studentmiljøet i Trondheim

Barneforestillingen heter «Cirka Absolutt Nesten Krusedull» og handler om Tale og Karl som er kusine og fetter. De har en bestefar som har sluttet å snakke, og i stedet har begynt å tegne kruseduller på veggene. Det synes Karl er litt skummelt.

– Forestillingen innebærer blant annet en oppdagelsesreise, ukjente vesener og «prompirater», som har et skip som går på promp. Målgruppe er barn fra fem til ni år, men forestillingen passer for alle, sier Grimelund Vigeland.

Pusser opp Bodegaen

Tradisjon tro pusses et av rommene i Samfundet opp i forkant av Uka. Denne gangen er det Bodegaen som shines opp.

Før sommerferien ble alt av inventar revet ut. De to tonn tunge steinene som ble brukt som bar, ble heist ut med heisekran, og det ble spadd ut 120 tonn med sand.

– Vi gjør alt selv. Vi har elektrikere og tømrere med fagbrev, og får så å si ikke hjelp fra eksterne, sier Malin Mo Østgren, nestleder i byggeprosjektet.

– Bodegaen har rykte på seg for å være et litt mørkt og skittent rom. Vi gleder oss veldig til at det blir ferdig og håper alle synes det blir bra, sier hun.

Gigantisk skilt på Byåsen

Teltscenen Dødens dal vil bli seende ut som tidligere, forteller teltsjef Simen Christensen Hjortland.

– Vi har fokus på sikkerhet for publikum og på å bruke området på en skånsom måte. Når man har så store artister og et så stort publikum er det mange hensyn å ta. Samtidig prøver vi å legge best mulig til rette slik at naboer ikke blir plaget av støy eller trafikk, sier han.

Frida Berglund jobber med markedsføring under Uka. Hun sier hele Trondheim kommer til å merke det når Uka er i gang.

– Vi ønsker å være synlige i byen og kommer til å ha mange prosjekter rundt omkring. Vi har blant annet en gjeng med «stuntere» som kommer til å løpe rundt og lage liv, sier hun.

Festivalen har fått laget ti meter høye Uka-bokstaver som skal plasseres i Roald Amundsens vei på Byåsen, etter modell fra Hollywood-skiltet i åssiden utenfor Los Angeles. De skal være godt synlige når man kommer inn til byen fra sør.