UKA tilbyr i oktober et svært interessant program for den rap-interesserte. Men den solide bookingen demonstrerer samtidig at Trondheim ikke makter å hente internasjonalt anerkjente rappere utenfor de større festivalene.

I Oslo møtes jubelen over besøk av artister som Action Bronson, Wiz Khalifa og A$AP Rocky med skuldertrekk, artister som etter hvert er blitt for oslovenner å regne. For oss som ikke akkurat er bortskjemt med store rapkonserter, bekrefter følgende meritter imidlertid de ovennevnte artistenes kulturelle relevans:

Wiz Khalifa topper amerikanske hitlister med «See You Again», og selv om han har laget skuffende musikk de siste par årene har han voldsomme hits på samvittigheten. A$AP Rocky er kanskje det største naturtalentet i sjangeren, med fengende melodier og x-faktor er han blant mine personlige favoritter. Action Bronson er den snedige kritikerfavoritten som kom inn i rap-gamet bakveien, sist sett med solide «Mr. Wonderful».

PLUSS: Uka flytter inn i gammelt bilverksted

Alle tre er altså å se i Trondheim i oktober. Som om ikke det var nok, er OnklP, Store P og Admiral P booket, til arrangementet med det passende navnet «P-fest». UKA fortjener ros for en ambisiøs og samtidsbevisst booking, samtidig forsterker den tydelig at byen vår «aldri» får besøk av ledende artister innenfor rap-sjangeren.

Det er nok flere grunner til at artister av dette formatet vanligvis glimrer med sitt fravær. Økonomi er kanskje den mest tungtveiende. Uteplassene tar ikke sjansen på å budsjettere med det antall tilskuere som skal til for å gå i null, aller helst tjene litt penger.

PLUSS: Her finner du hjertet til studentmiljøet i Trondheim

Men unge trondhjemmere viser stor betalingsvilje når anledningen først byr seg. Wiz Khalifa/A$AP Rocky til over seks hundre kroner ble utsolgt på under timen, Jay-Z-billetten i samme telt (også utsolgt) kostet over syv hundre kroner i 2009. Det var heller ikke én ledig billett å oppdrive til verken Macklemore/Ryan Lewis eller Mac Miller i 2013, mens Method Man og Redman solgte ut Verkstedhallen året før. Action Bronson-konserten 4. oktober i år ligger også an til å bli fullspekket. Nå er det spesielt med festivaler, men at unge voksne hadde møtt opp mannsterke også en lørdag i november eller desember, er jeg trygg på.

Familien er én av uteplassene som faktisk har kunnet tilby rappere de siste årene, og skal ha skryt for det. Dessverre har få av disse navnene vært med på å definere strømningene innenfor sjangeren og er nesten utelukkende gamle helter uten relevans i 2015. Pstereofestivalen har heller ikke maktet å hente noen av de større kanonene, selv om de i rettferdighetens navn booket nevnte Bronson før han avlyste. Slik bekreftes etterslepet Trondheim opplever i forhold til sammenlignbare byer.

Trondheim er, og vil i overskuelig framtid forbli, en rockeby. Det er en merkelapp å være stolt av, all den tid byen har fostret artister og band av betydningsfull karakter. Men skal Trondheim forbli en ledende kulturby, må det også tas hensyn til hva unge voksne hører på og forholder seg til. Hip hop er ikke lenger forbeholdt unge menn med caps, og UKAs mange utsolgte konserter vitner om en by sulteforet på relevant rapmusikk.

Alexander Øverås Karlsen er hip hop-anmelder i Adresseavisen.