Det kan høres ut som et forsøk på spøk, men manusforfatter Stian Hovland Pedersen forteller at 16-års grensen på teaterstykket ikke er satt uten grunn.

– Det er flere sterke scener i oppsetningen. Handlingen er lagt til et udefinert kongerike i moderne tid, som blir styrt av en sprute gal monark. I tillegg er Askeladden og hans gode hjelpere rusmisbrukere, forteller Hovland Pedersen.

Han spiller selv Askeladden, som sniffer lim og fortsatt bor hjemme hos mamma. Altså en figur plassert ganske langt nede på rangsstigen. På toppen av det hele har han klart å forelske seg i landets prinsesse.

– Ingen eventyr henger jo egentlig på greip historiemessig, plutselig skjer det bare ting på magisk vis. Som tekstforfatter synes jeg det er litt feigt. I denne versjonen av eventyret får man blant annet se hvordan det går med brødrene til Askeladden til slutt, sier manusforfatteren.

Bakgårdssuksess

Den uavhengige teatergruppa Rabarbrateateret har i flere år satt opp forestillinger på Bakklandet. De to siste somrene har de hatt stor suksess med oppsetningen av Shakespeares «En midtsommernattsdrøm», der scenen har vært plassert i en bakgård. I år spiller de i den samme bakgården på Bakklandet, men forestillingen er ny, med musikk komponert av Erlend Jentoft. Ny er også regissør for årets sommeroppsetning, Thorunn Wikdahl.

Ny tolkning

– Samarbeidet har gått veldig bra så langt. Vi har en ganske flat gruppestruktur innad i gruppa, der alle kan komme med innspill. Det er mye improvisasjon underveis, og resultatet blir en levende forestilling, forteller hun.

Uten å ville røpe for mye av handlingen, forteller manusforfatter Hovland Pedersen at publikum vil kjenne igjen mye av det tradisjonelle eventyret i Rabarbrateaterets versjon. Teatergruppen har imidlertid tolket store deler av eventyret ganske fritt.

– Askeladden har jo med seg ei skreppe på turen. Skreppa har vi gjort om til en menneskelig versjon, i form av et one-night-stand. Altså en dame som han må ta med seg. Per og Pål har viktige posisjoner i samfunnet. Pål jobber som gravende journalist, mens Per har et nært forhold til kongen og er en slags variant av Jonas Gahr Støre. Bak det hele ligger et storpolitisk maktspill, avslører han.

– Fortellingen høres jo veldig dyster ut når vi forteller om den nå, men det er den ikke. Det er en blanding av mange sjangere. Stykket er artig, og vi vil få folk til å le, forsikrer regissør Wikdahl.

– Litt arbeidscamp

Foreløpig er det ikke mye som tyder på at bakgården på Bakklandet skal huse en større teateroppsetning om få uker. Noen planker som skal utgjøre scenen har blitt lagt ned, og i løpet av kort tid vil hele scenebygget være på plass. Produsent Marit Gjeset forteller at arbeidet med å gjøre bakgården klar for forestilling, blir gjort på dugnadsbasis av teatergruppa selv. Amfitribunen vil også være nærmere scenen i år, slik at publikum kommer tett innpå.

– 14. juli er alle elleve skuespillerne på plass, og da begynner prøvene for alvor. Så holder vi på med prøver og fullt kjør frem til premieren 30. juli. Dette blir nesten litt som en arbeidscamp, ler Gjeset.

«Askeladden og de gode hjelperne» spilles i Brubakken 12 på Bakklandet, fra 30. juli til 4. august.

Foto: mari vold