Allerede på gårsdagens urpremiere viste spelentusiastene på Sverresborg at dette er parodien som helst vil overgå originalen. Eller originalene – for stykket henter en vill blanding av inspirasjon fra de utallige spelene rundt omkring. For ertelystne skuespillere står denne populære sjangeren naturligvis lagelig til for hogg. Og her går hele ensemblet fullstendig respektløst til verks og lager en forestilling uten grenser.

Spelplassen kan ikke være bedre. Oppdalstunet er en av Folkemuseets perler. Tunet lukkes av tribunen og danner en intim arena – som skapt for aktivitet.

Helt fra start er ensemblet på offensiven med originale oppspill – uten en eneste støttepasning. For oss som har fulgt sommerens mer eller mindre vellykkede forsøk på å kristne landet i andre spel, blir det her et spørsmål om en avkristningsprosess. Atter en konge tar initiativet, og på Sverresborg må det bli kong Sverre – hvem ellers.

Det er her koden knekkes og suksessen sikres, for i en joker-rolle har ensemblet lånt den abdiserte kongen av Lerkendal, tribunesliternes Brandy, Sverre Brandhaug. Lenge fryktes det at han kan være programhelt, men så er han der, – og vi vet jo at mangt et slag blir avgjort i sluttminuttene.

Noe originalt er det at forestillingens sufflør spiller en sentral rolle. Men Kjersti Tveter-ås overbeviser raskt om at det er det eneste rette. Og familien Kummeneje som kor, er et solid ankerfeste. Musikken (velspillende trio på låven) binder også dette spelet sammen og gir herlige assosiasjoner.

Uten at den grovkornete teksten tolkes i hjel, må det være lov å framheve stykkets elegante kulturkollisjon mellom spelentusiaster i arbeid og museumsturister på omvisning. Mer ytre sett er det kanskje litt magert med hester og fakler, men begge deler er tross alt på plass.

Det er bortimot femti aktører i aksjon, og stykket hyller naturligvis godfot-modellen med livgivende blanding av amatører og profesjonelle som spælle kværainner go'. Mangt et sannhetskorn blir sådd, men til slutt utkrystalliseres kjernespørsmålet: Kven var det som drakk det bederva brønnvatnet?

I all sin iver kommer forestillingen i skade for å kastrere noen av de beste ideene ved å strekke numrene for langt. Men det hele er en forfriskende lek med velkjente fraser for den som liker spel, og for alle andre må dette være toppen.

Anmeldt av MARTIN NORDVIK