På mottaksstasjonen til Fretex får du vel et innblikk i forbruket?

– Å ja. Mange kommer hit med gamle, fine møbler, og en rødvinsflekk er jo nok til at vi skifter ut sofaen. Vi har vel for mye penger. Kapitalismen bygger jo på at forbruket og produksjonen øker, men som den generasjonen som har melket mest av jordkloden, må vi nok finne oss i å omstille oss til et lavere forbruk.

Likevel smiler du. Og med den snurrebarten blir smilet ditt enda tydeligere.

– Den barten startet å vokse under jakta i fjor. Vi som ikke har hår på hodet, må jo satse på noe annet, vettu.

Du kunne jo kjøpt ny bil.

– Nei, for meg er bilen bare et framkomstmiddel, ikke et symbol. Jeg klarer meg fint med min ti år gamle Subaru.

Og neste gang blir det elbil.

– Nei, jeg tror ikke det. Jeg trenger bilen for å komme meg til og fra hytta, og der oppe på fjellet er det ikke noe strømuttak på parkeringsplassen. En elbil er heller ikke pålitelig når det blir under tjue kuldegrader. Det blir nok fortsatt bensinbil på meg.

I Oslo ligger det an til et bilfritt sentrum, og Miljøpartiet De Grønne vil stanse utbyggingen av ny motorvei inn til hovedstaden. Det er kanskje en liten miljørevolusjon på gang?

– Vel, det er jo litt utopi det der. Det er fortsatt noe som heter kapitalisme. Handelsstanden skal ha varer, og folk vil komme seg lettest mulig til og fra butikkene. Og veier må vi ha, selv om bilparken blir mer miljøvennlig.

Hva er det viktigste du kan gjøre for at Trondheim skal bli mer miljøvennlig?

– Det er å reise mer kollektivt. Men i dag er det for dyrt å reise med buss, selv miljøvennlig transport melkes med mange avgifter.

Er du villig til å sette fra deg bilen om det blir billigere å busse?

– Ja. Jeg bor i Brundalsgrenda på Tunga, og det er bare noen hundre meter til bussen. Men før jeg setter meg på bussen, hopper jeg heller på sykkelen. Jeg har syklet et par ganger til jobben, og det handler ikke om mer enn at jeg kommer meg opp et kvarter tidligere på morgenen. Jeg kommer nok til å bruke sykkelen oftere.

Jeg er litt sløv der altså, det er lettere å skrive om at andre bør endre livsstil.

– Da må du ta deg selv i nakken! Vi vil nok bli belastet med enda hardere avgifter på bilbruken, men det er jo en enkel løsning, det også. Det er vel radikale holdningsendringer som må til.

Er du nøye med sånn kildesortering? Der er jeg litt sløv, altså.

– Du får ta deg selv i nakken! Det er klart jeg kildesorterer.

Hvor er din dårlige miljøsamvittighet?

– Jeg kan bli bedre på strømforbruk og bør skifte til et mer moderne anlegg som senker temperaturene når familien er på jobb og skole og når vi sover. Jeg er villig til å betale litt for å være i det grønne sjiktet. Datteren vår i sjette klasse lærer mye om grønne verdier, og hun passer også på oss som er voksne. Det er bra. Kanskje må det gå en generasjon til før vi er der vi bør være.

Vi proppes jo full av klimaskremsel. Litt mye, kanskje?

– Det må vel kraftige advarsler til for at vi skal våkne, og for min egen del tenker jeg en del på sånne ting som om det er nok mat, om det vil ende med hungersnød og katastrofer, hvordan det skal gå med verden.

Er du en av dem som ligger våken om natta og tenker på sånne ting?

– Nei, men tankene flyr når jeg snekrer på hytta, for eksempel. Jeg leste en biografi om Thor Heyerdahl, som pekte på at den største utfordringen blir befolkningsvandring. Han nevnte ikke klimaendringer, men mange av stillehavsøyene står jo nå i fare for å komme under vann, og andre deler av verden blir kanskje ubeboelige. Da kommer kanskje en ny folkevandring med klimaflyktninger. Vi i Vesten har vært motor for det økte forbruket, og da er det vel rett og rimelig at det er vi som må betale den høyeste regningen.

Synes du alle her hjemme bør bidra like mye, fattige og rike?

– De som har mest har jo muligheten til å bidra mest, forbruket henger jo nøye sammen med lønn. Lederlønningene har tatt helt av de siste årene, og det er en ukultur, synes jeg.

Mange av dem kjører Tesla, det skal de ha?

– Ja, men jeg har ikke sett den samfunnsøkonomiske miljøgevinsten med Tesla, ikke med den batteripakken som disse bilene kjører på i dag. Miljø er jo også blitt et slags statussymbol, og noen kjører derfor rundt i en Tesla. Det er rart de fikk prakket på Fredrik Hauge i Bellona en sånn Tesla.

Leser du på baksiden av varene, om de inneholder palmeolje og sånt svineri?

– Ja, jeg gjør jo det. Og innsamlingsaksjonen til Regnskogfondet var bra. Ikke bare på grunn av pengene, men også fordi sånne aksjoner påvirker holdningene våre.

Du bruker miljøvennlig bartevoks?

– Jeg bruker Skippys bartevoks. Se her, den ser ut som honning.

Få lukte. Hm. Ja, den lukter honning.

– Ja, fine saker, den bartevoksen.