For tre år siden dro ekteparet Carlsen på langweekendtur til Nederland. Lite visste de at det skulle resultere i en uvanlig handletur.

- Mens vi vandret rundt i Grachtengordel, en bydel i Amsterdam, for å se om vi kanskje fant et maleri vi kunne kjøpe med hjem. Med ett sto vi utenfor en liten antikvitetsbutikk, forteller Gunn Carlsen. Det var ingen skilt på butikkfasaden og den røde butikkdøren var stengt.

Til alt hell fant ekteparet en liten ringe-klokke, og snart sto de to inne i butikken Meulendijks & Schuil.

Les også: Hvordan får man råd til sin første bolig?

Les også: Rekordsalg for Airbus

Tysk kikkert

- Maritime saker, flydeler og rariteter, det var som å komme inn i en godteributikk for voksne, sier Bjørn Carlsen.

Noe av det første vi fikk se, var en blank toøyd kikkert på stativ, som mest så ut som en slags designer-greie, legger Bjørn til.

Etter å ha studert kikkerten nærmere, ble det klart at dette var en original Joseph Schneider 10x80, brukt ved tyske luftvernstillinger under andre verdens-krig.

WWII-kikkert. Gunn og Bjørn Carlsen hadlet både flypropell og kikkert i Amsterdam.

På 1940-tallet hadde kikkerten vært militærgrønn, men nå sto den blank-polert i det vesle butikklokalet.

-Vi bor helt i sjøkanten i Ila og en slik kikkert ville passet perfekt for oss når vi vil studere det som skjer på Trondheimsfjorden, forklarer Gunn.

Flypropell

Gunn legger til at amsterdamturen var en del av mannen Bjørns 50-års feiring.

- Jeg tenkte at kikkerten kunne være litt gave fra meg og litt gave fra Bjørn selv, forklarer hun.

Men handelen skulle bli litt større enn hva hun hadde tenkt.

Uten at hun har merket det, har ektemann og bursdagsbarnet Bjørn festet blikket på en stor flypropell som henger inne i butikken.

Kjøpte begge

- Vi greide ikke å bestemme oss, og vi måtte bruke kvelden på hotellrommet til å lese oss opp på kikkerter og gamle propeller, forteller de to.

- Resultatet ble at vi bestemte oss for både tysk kikkert og britisk propell.

Neste morgen var ekteparet tilbake hos Meulendijks & Schuil, hvor det praktiske med betaling og transport ble ordnet.

Kikkert og propell hadde hver sin prislapp på om lag 25 000 norske kroner.

Med en lengde på 2,46 meter var propellen alt for stor til å ha med flyet hjem til Trondheim.

- Butikken, sammen med et spedi-sjonsfirma, tok seg av frakt samt det praktiske med toll og avgifter, sier Bjørn Carlsen.

45 dager senere ble varene levert på døren hjemme hos oss.

Heller Ferrari-motor: Olav Skarsem fra «Nattpatruljen» var med Adresseavisen da vi så på flydeler. - Gi meg heller en rødlakkert Ferrari-motor på stua, fremfor en propell, ler han.

Luftambulansen

At det ble en stor propell på veggen, er kanskje ikke så rart.

Bjørn Carlsen jobber som rednings-mann ved Norsk Luftambulanse i Trondheim og hadde tidligere tilsvarende jobb ved 330-skvadronen på Ørland.

- Hva med en helikopterrotor på stueveggen?

- Litt vanskelig, for hovedrotoren er jo så mye større. Men om noen år, kanskje en liten del av rotordisken på et Eurocopter, undrer Carlsen.

Sjøflyhavn

- Drøye 70 000 kroner for kikkert og propell. Er det for mye?

- I ettertid ser det ut til at vi har betalt en forholdsvis ok pris, sier de to.

Du kjøper slike gjenstander fordi at du liker å se på dem, og du kan ha gleden av gjenstandene hver dag.

- Alle som besøker oss kommenterer propellen og de aller fleste synes den er tøff. Og folk prøver jo kikkerten, og da er det «WOW, for en kvalitet. Er det mulig å se så godt,» sier Gunn.

Og alle liker historien bak kjøpene, legger ektemann Bjørn til.

- Under andre verdenskrig hadde tyskerne sjøflyhavn her hvor vi bor, og da passer jo propellen ekstra godt i leiligheten.

- Den krever litt veggplass, men vi angrer ikke et sekund på kjøpene.

- Den er produsert i oktober 1927 og ble brukt på et Avro 504K, forteller Bjørn Carlsen ivrig.

Denne flytypen var en britisk dobbeltdekker med to seter og ble brukt som skole-, jager- og bombefly under første verdenskrig. Også det norske «Hærens flyvevæsen» hadde noen slike Avro-fly.

Her er tollvesenets regler for import av antikviteter:

- Importerer du kunstverk, samleobjekter og antikviteter, må du betale 20 prosent innførselsmerverdiavgift (mva). Du må også betale mva på transportutgiftene samt på eventuell avgift betalt i utlandet.

 - Om du betaler avgift i utlandet (avsenderlandet) og senere får denne utenlandske avgiften tilbakebetalt fra avsenderlandet, kan du søke tolletaten om å få tilbake den delen av norsk mva som tilsvarer det utenlandske avgiftsbeløpet.

- Toll og særavgifter påløper visse varer som importeres til Norge. Slike avgifter legges ikke til når man importerer gamle fly- eller båtdeler som skal pynte opp i stua, da betaler du kun mva. Det vil som regel ikke være toll på slike varer, men en fly- eller båtdel vil muligens kunne inneholde for eksempel særavgiftspliktge mineraloljer. Det er ikke avgjørende hva varen skal brukes til, men om varen i seg selv er avgiftsbelagt ved innførsel. Skatteetaten overtok fra 1. januar 2016 ansvaret for særavgiftene, slik at de er rett myndighet til å svare på dette.

 - Så lenge det kun er mva som blir lagt til ved import, har det ingen betydning hvilket land flydelen eksporteres fra.

- Norsk tollvesen minner om at den som eksporterer kunstverk, samleobjekter og antikviteter, må sjekke hva det enkelte lands lover og regler sier om slik eksport.

 - Eksempelvis definerer polske myndigheter alle gjenstander fra 2. verdenskrig som kulturminner.