Selv om det er fristende å kalle det svart-hvitt eller grått-hvitt, finnes det innslag av farger her. Helt øverst anes fragmenter av en blå himmel og hvite skyer. Sammenlignet med alt det øvrige, heller flate motivet, fungerer dette himmelfeltet som en slags luke, en åpning i lerretet. En himmel øverst i bildet.

TEMA: Er dette kunst?

Når det øvrige motivet kan betegnes som flatt, er det fordi mesteparten av den lyse flaten består av «skriblerier». Tankene flyr assosiativt til blyantstreker på en notatblokk. De tette, hastige sorte strekene litt til høyre for midten i øverste bildefelt minner kanskje mest om noe som er skriblet over - en feil eller dårlig idé er krotet bort. Andre steder kan man lese fragmenter av tekst: «NEWMAN» nederst i høyre hjørne, «NOW» øverst i venstre hjørne. Disse innslagene gjør det abstrakte maleriet til et skripturalt bilde også.

Men alt her virker ikke like hurtig, kaotisk eller impulsivt. Til høyre ser vi en nøyaktig skissert del av en søyle med vertikale riller - klassiske såkalte kannelerte søyler. Med skyggeskraveringer øverst. Dette er altså gjort av noen som åpenbart kan tegne «teknisk korrekt». Denne skissestumpen får kanskje også betydning for den åpne himmelluken: Det sorte elementet ved siden av himmelen kan også leses som en del av en søyle. En henvisning til en antikk scene?

En tempel-arkitektur i et sommerlig landskap omgis altså av flyktige tanker, notater og skisser. Et forsøk på å systematisere noe. Nederst i motivet ser vi en kantete grå formasjon - også den en slags byggekloss.

Med verkets tittel - «Forelesningsnotat» - faller kanskje enda noen brikker på plass?

Det er uvisst om det henvises til en forelesers notat eller notater gjort av en tilhører. Én ting er sikkert: En forelesning forsøker alltid å overføre kunnskap. Men undervisning i praktisk-estetiske fag forvalter ikke fullt ut forklarlig kunnskap. Det er en blanding av eksempler, navn, teknikker, følelse og intuisjon.

Overføring av en slik type kunnskap vil nok alltid ha noe abstrakt over seg, selv om enkelteksemplene er konkrete og gjenkjennelige. På samme måte som dette bildet har noe abstrakt over seg, selv om enkeltelementene er konkrete og gjenkjennelige.

KUNSTNER: Jostein Kirkerud (f. 1952)

TIDLIGERE VERKER: Jostein Kirkerud er utdannet ved Kunstskolen i Trondheim og har vært ansatt som førsteamanuensis ved Institutt for byggekunst, form og farge og Fakultet for arkitektur og billedkunst i Trondheim, NTNU, siden 1988.

Kirkerud har siden begynnelsen av 1980-tallet holdt en rekke større separatutstillinger både i Trondheim og Berlin, der han også har atelier. Kirkerud har over mange år vært aktiv i det offentlige ordskiftet omkring kunst og arkitektur og har gjennom både sin kunstneriske produksjon og sin undervisningsstilling preget Trondheims kunstmiljø. Han har jobbet med flere teknikker og formater - alt fra store veggtegninger, via maling og akvarell til collager og blandingsteknikker.

OM VERKET

«Forelesningsnotat», akryl og collage på lerret, 161x130 cm (2015)