Lamborghini-drømmen tok fyr da en lovendring sørget for at privatpersoner kunne bygge sine egne biler.

Det mangler ikke på innsatsen, for Thyholdt har vært «verden rundt» på jakt etter det perfekte karosseriet, han har bygget sin egen ramme basert på tegninger fra Ebay og han har modifisert og bygget en rekke deler.

Med 5000 arbeidstimer anser han ennå bilen kun for 50 prosent ferdig.

- Dette er en lang, lang reise for meg. Veien fram til målet er så spennende, og det ligger en lidenskap i å mestre.

LIKTE DU DETTE? Les hundrevis av bil-saker her.

Slik svarer Steinar Thyholdt når han blir spurt om hvorfor han bruker nesten all sin fritid og store summer på å bygge en Lamborghini Aventador replica. Ja, og det åpenbare svaret er også at en original Aventador koster fryktelig mye penger. En 2016-modell Aventador SV LP750 ligger i skrivende stund på Finn.no til sju millioner kroner.

Når du går inn i garasjen hjemme hos familien Thyholdt i Muruvik oppdager du raskt at noe er utenom det vanlige. Der møtes du nemlig av en bilheis fylt av en rammemodell i tre av en Lamborghini Diablo. Når heisen har tatt deg en etasje ned er du inne i det aller helligste: Under huset har Thyholdt sitt eget verksted. Her tilbringer han 4–5 timer hver dag. Den tidligere biloppretteren og lakkereren går nøye til verks. Når bilen etter planen får skilt høsten 2019 regner han med å ha brukt 7–8000 timer.

Classic Car Show: Ingenting å si på oppmøtet.

Kjøpte tegninger på Ebay

Det var da en ny lovforskrift åpnet for at privatpersoner kunne bygge bil selv at den gamle Lamborghini-drømmen i Thyholdts bilhjerte tok fyr igjen. Malvikingen ble Lamborghini-frelst etter å ha sett filmen The Cannonball Run tidlig på 80-tallet.

Tre måneder etter lovendringen hadde han sendt en så omfattende rapport til Statens vegvesen at han fikk skryt i tilbakemeldingen. Tegninger fra en amerikansk bilskole ble kjøpt på Ebay, og etter hvert var Thyholdt i gang med å bygge den nevnte tremodellen for å forsikre seg om at proporsjonene stemte. Hele cockpiten i en Aventador er originalt helstøpt i karbon, noe som ville vært langt mer krevende å gjenskape enn en rørramme i aluminium. Derfor er ramma i Muruvik-Lamborghinien basert på en Diablo, og hele bilen blir i stor grad bygget av håndlagde og tilpassede deler. Til og med noen nyvinninger som det kan tenkes at Thyholdt søker patent på. Motoren er en 5,4-liters V12 fra BMW med 330 hestekrefter og 500 Nm. I reglene for amatørbygg er det begrenset hvor mange hestekrefter bilen kan ha per kilo.

Bilen blir 1600 kilo når den er ferdig, og det er ut ifra hesteantallet på motoren. Skulle jeg ha hatt en enda større motor, måtte jeg ha økt vekta på bilen. Tørrvekta på bilen er egentlig på 1200 kilo, men jeg må vekte opp med hele 400 kilo for å få den godkjent. Jeg hadde fått stortrøbbel om jeg hadde satt inn en original Lamborghini-motor. Da hadde den måttet ha så mye ekstravekt at det hadde blitt en tanks, sier Thyholdt.

Den originale Aventador-motoren var en 6,5-liter V12 med 690 hester da bilen først kom i 2011. Den gjorde unna 0–100 på 2,9 sekunder, og senere har det blitt lansert flere enda råere varianter av superbilen.

Populært: Lamborghini-prosjektet var blant de mest populære innslagene på Classic Car Show.

Prioriterer bort TV

Hvordan får man tid til å bruke flere årsverk på mekking i garasjen, i tillegg til å ha full jobb og familie? Det handler om prioriteringer, ifølge Thyholdt. Selv har han prioritert bort tv.

Hva synes kona?

- Hun har vokst opp i en bilfamilie selv, så hun vet hva det går ut på. Når vi har lyst til å snakke sammen kommer hun gjerne ned i garasjen. Jeg serverer kaffe, og hun har ofte med seg vafler eller boller. Da sitter vi og prater og ser hverandre i øynene. Vi kommer så mye nærmere sammen enn om vi hadde sittet foran tv-en.

Hva skal du gjøre når du er ferdig med bilen?

Da skal jeg ut og kjøre og kose meg. Drikke kaffe, og «sjøla» kan bruke den som arbeidsbil på finværsdager. Den blir ikke stående i garasjen. Den skal ses på veien.

Oppskrift fra nettet: Ja, du kan finne hva som helst på internett. Også hvordan bygge en Lamborghini.

Lette verden rundt

Søket etter deler har vært verdensomspennende. Thyholdt har vært i Bulgaria, Thailand og USA for å se på karosserier, men det var i Mexico han fant det rette. Her har Carlos Muñoz brukt fire år på å lage formen Muruvik-Lamborghiniens karosseri er støpt i. Den meksikanske entusiasten gjorde dette ved å lage en grovmodell av bilen i betong, før han lagde alle detaljene for hånd med leire. Deretter ble det støpt glassfiber utenpå «pluggen».

Det er veldig tidkrevende arbeid, men nøyaktigheten er så stor at da jeg fikk se karosseriet tenkte jeg det måtte være avstøpt fra en originalbil, sier Thyholdt.

Bilbyggeren forteller at det er en håndfull Aventador-prosjekter på gang i verden nå, og at han har kontakt med alle byggerne. Noen av dem bruker i stor grad donorbiler som fundament, der de for eksempel strekker ramma fra en Toyota MR2 eller Pontiac Fiero, men Thyholdt er opptatt av å gjøre mest mulig selv. For bare da kan han få det akkurat slik han vil. Til tross for den enorme innsatsen virker han å være langt fra lei, for bilbyggeren snakker på inn- og utpust – med stor entusiasme – om den spektakulære doningen i garasjen. En gruppe nabobarn får med seg at Thyholdt åpner garasjedøra og gir dem et glimt av vidunderet som skjuler seg bak en stor trekasse. De kommer løpende til for å se, og vet åpenbart godt at naboen har noe ganske spesielt i kjelleren. Lamborghini-prosjektet fikk også nylig stor oppmerksomhet og var blant de aller mest populære innslagene under Classic Car Show i Trondheim spektrum.

Foreløpig har Thyholdt brukt cirka 230 000 kroner på bilen. Han anslår at sluttsummen havner mellom 450 og 500 000 kroner. Men det er ikke bare det at prislappen på sju millioner for en ekte Aventador er uoverkommelig, som driver ham. Det er like mye reisen som målet:

Når jeg lager deler og får dem på plass er mestringsfølelsen fantastisk.