Denne skulpturen er nok ikke sagnomsust, men den deler et trekk med de nevnte kunstopplevelsene: Sikkerheten tok overhånd.

Renessansemalerier bak skuddsikre glass og meterdype barrierer er et eksempel. Håkon Blekens veldige mosaikktavle - som opprinnelig var en del av den forrige katolske kirken i Trondheim - er nå blitt plassert på Sverresborg Folkemuseum, utendørs i en stor glassmonter som gjør det umulig å se motivet som et hele. Utenfor 2. etasje i Dronningens gate 28 har en formodentlig tander nisjeskulptur av en kvinne vært surret inn i et slags tykt teppe i årevis. Eksemplene er mange og finnes nok i hver en by.

LIKTE DU DETTE? Les flere saker fra «Er dette kunst?»

Her har vi altså å gjøre med Harlekin-skikkelsen som er en av de mest kjente fra den italienske renessanseteater-formen Commedia dell’arte. Han er lett gjenkjennelig i billedkunsten ved sin rutemønstrede drakt, der blått, gult og rødt skaper et spraglete, levende uttrykk. Han bærer en slags demonisk halvmaske og har en tendens til å havne i vanskelige, komiske situasjoner.

I Flaathes skulptur har han ikke masken på seg - han er avbildet i en slags privat stund, mens han spiller på en tverrfløyte, helt uten ablegøyer eller grimaser. Siden materialet er ren bronse, er fargebruken dempet. Men den karakteristiske draktens rombiske mønster er likevel fremtredende med nyanser i mørkere og lysere bronsebrune toner.

Men der den står på en sokkel av tre i en hotellinngang - med folk som ustanselig kommer inn og ut med omfangsrik og tung bagasje - står han litt utsatt til. Kanskje også for tyveri? Problemet har man løst med å feste ham til veggen med en skrue og en stålwire. Dette grepet gir seg utslag i en litt ufrivillig komisk gest - gitt figurens binding nettopp til komedien - ved at hånden som egentlig skal holde oppe fløyten, nå snarere ser ut som den forsøker å løsne litt på wiren som strammer rundt halsen. Et klassisk eksempel på hva som skjer med opplevelsen av et kunstverk når sikkerheten uten videre tilpasning har fått komme i første rekke.