Spisse kanter og rette streker synes å presse ett felt fremfor et annet. Like fullt hersker det en avstemt orden: en mørkere blåfarge nederst, en varmere rustrød gjennomgangstone i midten og et lysere og luftigere sjikt øverst. Jo lenger opp man ser, dess lenger unna synes det å være. Hvorfor det? Fordi vi gjenkjenner objekter som bygninger og skyer. En rekke vinduskarmer understreker et inntrykk av at betrakteren befinner seg i et rom høyt oppe, hvor man ser ut og over et urbant landskap. Men bildet er bygd opp av flere fragmenter. Mange bruddstykker og forskjellige synsvinkler er her blitt presset sammen til én scene.

I over hundre år er da også byen og byrommet blitt fremstilt som kaotisk, fragmentert, tett og uoversiktlig - beskrivelser som alle er egnet til å karakterisere også dette bildet. Og i over hundre år har flere av de mest markante bildekunstnerne abstrahert.

Måten Cézanne «kubiserte» rommet i sine bilder, og han inspirerte andre kunstnere til å videreutvikle et helt nytt bildespråk. Fra Picasso, Braque og Gris på 1910-tallet helt opp til 1950-tallets abstrakte ekspresjonisme.

På 1960-tallet kom motreaksjonen, fotorealismen - med malerier så veristiske at «det så ut som fotografier». Disse kunstnerne vendte seg nettopp mot utviklingen av det abstrakte bildeuttrykket.

Her og der i dette bildet ser vi nøye utmalte objekter preget av en vilje til en realistisk gjengivelse. Se bare på vinduet som står på gløtt øverst i høyre hjørne! I hver form kan man se noe gjenkjennelig. Men bruddstykkene er forskjøvet og arrangert som former på en flate - en organisering av bildeelementene basert på en klassisk abstraksjonstankegang. Er ikke dette bildet en slags syntese av disse to posisjonene? Det er en collage - bare at det er malt i ett.

KAN SES: Vises på Galleri Ismenes tradisjonelle juleutstilling, som åpnet 3. desember, i Ilevollen 34, Trondheim.

KUNSTNER: Øystein Tømmerås (f. 1976)

TIDLIGERE VERKER: Øystein Tømmerås er utdannet både ved Statens Kunstakademi i Oslo og ved Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. De siste 15 årene har han holdt en rekke separatutstillinger over hele Norge og vært inkludert i en mengde gruppeutstillinger.

Tømmerås jobber konsekvent innenfor en fotorealistisk maleristil, men flatene forstyrres, ved hjelp av dobbelteksponeringer eller punkteres av andre optiske virkemidler, noe som øver en ofte uoversiktlig og forvirrende virkning på betrakteren. Han har også jobbet med å kombinere grafiske objekter og maleri i ett uttrykk. I Oslo er han representert av det velrenommerte Galleri Haaken.

OM VERKET

«Medium nr. 3

(level-cut-crop-and-paste-mix)», olje på lerret, 120×90 cm (2016)