- Tragedie, gutter!

Vi er med til Marokko på treningstur. Det er slutten av oktober. I løpet av to uker får førstereisguttene Marius Helmersen (26) fra Levanger og lagkamerat Felix Jensen (26) fra Follo en smakebit på hva som venter. De dundrer opp og ned dalsider, snegler seg frem på luftige stier og forserer uttørkede elveleier gjennom Atlasfjellene på sin ferd sørover mot Sahara og frem til turens høydepunkt: de sagnomsuste Erg Chebbi-sanddynene.

- Det kan ende i tragedie, gjentar Ullevålseter.

Det er nemlig hva som venter om de to unge karene ikke følger med ute i den nådeløse ørkenen.

- Kjører du av uti her, så er det som å krasje rett i en betongvegg. Sanden ser myk ut. Men jeg kan love dere - den er ublid, fortsetter rallylegenden alvorlig.

Det er mye som skal innprentes, selv om begge har solid erfaring fra motocross og enduro.

Men ørkenrally er noe annet. Overraskelser og farer lurer hele tiden. Verst er det i sanddynene. 90 prosent av ulykkene skjer der, ifølge Ullevålseter, som har mistet sju rally-kompiser opp gjennom årene.

Han har dessuten vunnet noen av de siste utgavene av Africa Eco Race, som de nå forbereder seg til.

Risikosport: Her forklarer Pål Anders Ullevålseter hva som kreves ute i de nådeløse sanddynene i Sahara-ørkenen hvor de tre skal konkurrere i januar. Felix Jensen og Marius Helmersen fikk seg en del a-ha opplevelser i løpet av treningsturen i høst.

Rett i steinrøysa

Turen til Sahara i høst gjorde dem bedre forberedt på hva som venter når alvoret drar i gang fra Monaco nyttårsaften. Det blir en pen og pyntelig start. Med båt over Middelhavet.

Fra ankomst Marokko er det dønn alvor.

- Treningsoppholdet ga oss flere påminnelser om utfordringene. Og jeg har fått enda større respekt. Både for ørkenrally og Pål Anders, sier Marius Helmersen vel hjemme.

Bom fast: Her står sykkelen til mekaniker Jarle Vårdal til knes i sanden etter et ubetydelig uhell. Men full stopp ble det. I full mundur er det ikke alltid like lett å dra løs flere hundre kilo. I den kvelende varmen.

Han legger ikke skjul på at følget fikk seg noen aha-opplevelser i det ugjestmilde landskapet. Et uskyldig velt ute i sanden endte med kragebeinsbrudd for mekanikeren som kjørte sykkelen. Skjer det mens du er alene, kan det få dramatiske følger.

- Det får en til å tenke. Vi passerte flere prærieulver, og jeg har ikke lyst til å bli en del av deres matfat, sier Helmersen ettertenksomt.

Dessuten fikk de seg én skikkelig vekker.

- Vi lå i rundt 130 på en tilsynelatende endeløs slette. Plutselig bråbremser Pål Anders, og borte ble han. Vi havnet rett i et uttørket elveleie. Fallet fra kanten var nok et par meter rett i steinura. Jeg grøsser på ryggen når jeg tenker på det. Spesielt denne hendelsen gjør at jeg er veldig glad for treningsoppholdet, sier 26-åringen.

Eksotisk: Kameler er nok det mest pålitelige å ta seg gjennom ørkenen med. Kamelturismen i Erg Chebbi Sanddynene når stadig nye høyder.

Les også: Mens noen tar helt fri, legger andre inn en sekstimersøkt på julaften

Synet bedrar

Erg Chebbi, der verdens høyeste sanddyner tårner seg opp, er et vanvittig flott skue. Men det bugner av rally-farer.

Man kan fort ende utfor et stup, eller nedi en «bowl». I nådeløs varme og timevis fra folk, kan dette bli særdeles uhyggelig.

- Skorpioner og slanger finnes visst også, sier Marius.

Ullevålseter har vært borti det meste.

- Det kan bli en voldsom nedtur, formaner læremesteren.

- Det er ikke når du ligger i 160 ute på slettene det skjer. Du må følge med da også, men det er her i sanddynene de virkelige utfordringene ligger. Du ligger i 30-40 kilometer i timen. Av og til må du se ned på kartet. Ikke sant? Og det lille sekundet kan være fatalt, forklarer legenden.

Les også: Kartleseren må kjøre mellom etappene, men i dag fikk Oliver Solberg (16) sin egen bil

Det får Marius til å minnes trøbbelet som kompisen Felix havnet i:

- Han kjørte seg fast nedi et sandhull - eller bowl - som det kalles. Det er en slags dyp gryte. Stopper du nedi en slik, står du til knes i både sand og trøbbel.

Vi lurte rett og slett på om vi måtte skru fra hverandre sykkelen og bære den opp bit for bit, forteller han.

Heldigvis var det folk i nærheten. Fem mann måtte til for å få berge sykkelen.

Takker Ullevålseter

- Hva fikk deg til å begynne med rally?

En plass i solen: Marius Helmersen koser seg under Afrikas sol under morgenøkten ute i ørkenen.

- Jeg har gått gradene. Utferdstrangen er stor. Det er dette jeg drømmer om. Å komme meg ut i verden og leve av å konkurrere i dette selskapet, sier han.

- Er du redd?

Nordtrønderen drar litt på det.

- Det er dønn alvor. Dødsrisiko. Men jeg er ikke redd. Da kunne jeg ikke gjort det.

Helmersen er veldig glad for å kunne dra nytte av Dakar-legenden Ullevålseters erfaringer.

- Det var imponerende å se ham i aksjon i ørkenen. Han har kjørt tolv Rally Dakar. Med andreplass som beste. Vi har kjørt både NM, EM, VM og lag-VM for enduro. Ørkenrally er neste trinn. Et høyt trinn. Dette er som OL for oss, forteller Helmersen.

Førstereisgutter: Felix Jensen og Marius Helmersen er ferskingene som snart er klare for sitt første ørkenrally.

- Hva motiverer deg?

- Først og fremst mestringsfølelsen. Å kunne gjøre det jeg ønsker med en sykkel mellom beina. Konkurrere og løse utfordringer på

løpende bånd. Og ikke minst: å vinne!, sier han og avslører sitt mål om pallplassering i Afrika.

- Håpet er at dette blir en døråpner for å få en karriere i dette sirkuset, forteller han.

Det endelige målet er å kjøre VM-rally.

Og Dakar. Slik som Ullevålseter.

Les også: VM-sølvet glapp for Petter Solberg

Har orden

Ullevålseter har tro på ferskingen.

- Han er veldig målbevisst. Liker egentlig ikke å ta sjanser og vil ha kontroll på alt hva han driver med. Men i dette gamet er det mange variabler. Han skal ha for hvordan han står på.

- Hvordan da?

- Det er mye trening som skal til. Og ikke minst alt papirarbeid som kreves i dette

sirkuset. Og så skal det skaffes penger. Han er imponerende strukturert i dette arbeidet, ramser han opp.

Og fortsetter:

- Ikke minst er han rå på duppeditter og teknikk. Jeg har veldig trua på ham når det gjelder navigering. Og det er viktig. Samt den trønderske ro da, flirer Pål Anders.

- Hvor langt kan han nå?

- Han kan nå langt, han. Men dette koster, så alt avhenger av resultater og penger. Neste år sikter han mot VM-runde i rally. Og drømmer om Dakar. Det er nok litt unna. Men kommer nok fortere enn han tror, skynder han seg å legge til.

- Han har vært plaget med mye skader?

- Skadefri nå! Nå er det blanke ark. Bare husk å ta det litt med ro, og ikke tenk på gamle skader, råder veteranen.

Les også: Første elbil som fullfører Dakar-rallyet

Gatelangs: Løping er en viktig del av treningen. Gutta må være i toppform før ørkenracet tar til.

Den feteste sykkelen

Førstereisgutten har dessuten skaffet til veie den råeste maskinen før Africa-rallyet. Det er en KTM 730 som har tilhørt femdobbelt Dakar-vinner Marc Coma fra Spania. Det er Ullevålseters tidligere mekaniker Vladimir Kusnier som har stilt den til disposisjon for trønderen.

Det er nesten så det ergrer Pål Anders.

- Den er jeg misunnelig på. Den går fælt.

Antagelig den råeste rallysykkelen i verden, avslutter han.

Gjennom Marokko: Bildet er fra sørsiden av Tischa passet gjennom Atlasfjellene. Folk følger med trafikken. Det hender unger kaster stein etter de farende på vei gjennom.