En serie på åtte sort-hvite bilder er plassert i en svak bueform. Om man leser fra venstre til høyre, ser mannen på bildet ut til å synke gradvis ned i den snødekte jorden. Mannen synker proporsjonalt med at søylen foran ham stiger, som et tårn av snøklosser. Fra null til sju like kuber, fra høyreist mann til kun en overkropp.

Her kan man stoppe ved den absurde, komiske situasjonen som dette utvilsomt er. «Måling av snødybde» heter verket, og det finnes saktens enklere måter å måle snødybde (eller jordsmonn) på enn dette. Men dette er ikke gjort alene. Det er gjort for å dokumenteres på dette viset, for å visualiseres som en serie fotografier montert etter hverandre som beskrevet. Hva ser vi så? En mann som snøkloss for snøkloss tar mål av noe med sin egen kropp som konstant.

Menneskekroppen har vært utgangspunkt, målestokk, i sentrum for kunsten og vår egen utnyttelse av naturen i århundrer. Arkitekturens proporsjoner er beregnet etter mennesket, og naturressurser (mis) brukes etter menneskets eget forgodtbefinnende. Menneskekroppen står sentralt når vi tar mål av og bruker våre omgivelser. Hvor mange fot, skritt, fingerbredder, tommer, favner, steinkast? Selv måleenheten alen kommer av albue eller underarm.

Snøklossene foran kunstneren understreker at dette er en systematisk oppmåling. Kroppen har erstattet snøklossene. Kroppen brukes for å måle naturen. Men måles det egentlig bare nedover her? Uten greinene som avtegner seg som et fint mønster mot bakgrunnen, ville søylen ha vært usynlig etter hvert som den stiger. Og ligger ikke toppen av de to øverste klossene kant-i-kant med de to åsryggene i bakgrunnen? Dette er ikke bare en dokumentasjon av noe som skjer, men nøyaktig komponerte fotografiske utsnitt. Like nøyaktig utmålt visuelt sett, som den snødybden som utmåles fysisk.

KAN SES: Vises i forbindelse med Darens store retrospektive soloutstilling «Lokalt Land», som åpner 10. februar i Kunsthall Trondheim, Kongens gate 2.

KUNSTNER: Oddvar I.N. Daren (f. 1953).

TIDLIGERE VERKER: Oddvar I.N. Daren

er utdannet både fra Kunstakademiet i Trondheim og Jan van Eyck-akademiet i Maastricht, Nederland. Daren står bak et virkelig bemerkelsesverdig kunstnerskap. Selv om han som billedhugger hovedsakelig har jobbet med skulptur og landskapskunst, er hans produksjon preget av mangfold. Hans mer konseptuelle arbeider og

performance-verker er i norsk sammenheng å regne for pionerarbeider. Også hans uttalte og konsekvente fokus på natur, bærekraftig produksjon og økologi setter hans tidlige arbeider i en særstilling.

Daren har inngått i en rekke samarbeidskonstellasjoner. I kunstnergruppen

«nye Alle Fem», sammen med Terje Munthe, Lars Paalgard og Audun Sørsdal, gjorde han en rekke både grensesprengende og humoristiske arbeider. Han har også stilt ut sammen med sin kone og samarbeidspartner over mange år, Leiken Vik, som er en annen markant norsk billedkunstner.

De to har begge spilt viktige roller i kunstpolitikken, og de har hatt flere betydelige verv i det norske kunstmiljøet.

OM VERKET

«Måling av snødybde»,

fotografi 65 x 230 cm (1981)