De voldsomme bølgene som pisker mot steinen i mellomgrunnen, fuglene som kaster seg ut i vinden, det urolige havet og delfinen som ligger i front, viklet inn i tauverk, garn og omgitt av søppel. Hver lille bølge, hvert spor i delfinens finner, hvert innhugg i klippeveggen er tegnet ut i sirlig detalj. Også søppelet er fremstilt med samme pinlige nøyaktighet.

TEMA: Kunsten å se

Vi kan kjenne igjen merkenavn og logoer blant søppelet: Texaco står det på den ene blikkboksen rett over den hvite plastgaffelen. På et pappbeger gjenkjenner vi den godslige smilende mannen i Kentucky Fried Chickens logo. I begerets åpning ligger det tomme innpakningspapiret til godteriet Love Hearts. Restene etter menneskenes tidligere fråtsing.

Bildet peker mot kong Salomos ring, eller segl, som blant annet gjorde ham i stand til å kommunisere med dyr. Om vi skal lete etter en ring i dette motivet, gjenkjenner vi livbøyen. Den er blitt skylt opp på land

sammen med delfinen. Men er det noen som ikke trenger en livbøye til å hjelpes opp på land, må det være fisker og pattedyr som lever i havet.

Ringen, som etter sigende skulle få dyrene til å tale med kongen - altså forbinde menneske og dyr - er nå blitt en plastdings som sammen med annet drivgods tar livet av delfinen. Som i mange av Mallings bilder, setter han opp en rekke motsetninger og symboler i et åpent motiv.

Menneske og dyr, land og sjø. Delfinen er et pattedyr, som mennesket, men som lever i havet, som fiskene. Kroppen ligner et dyr, men øyet som er i ferd med å lukkes, ligner et menneskes.

Man kan si at det er en kommunikasjon som her har havarert, en balanse som er forstyrret. Og den eneste som får dette med seg, mens den overfylte fiskebåten driver forbi i bakgrunnen, er betrakteren som ser inn i dette lille øyet som stirrer rett på deg, i stille konfrontasjon. Som en bitte liten detalj vi ellers ikke hadde kunnet se, om den ikke var nettopp så nøyaktig gjengitt, så presist tegnet, som her.

KAN SES: Vises f.o.m. 28. februar på åpningsutstillingen «Å være nær» i det nye galleriet Dropsfabrikken, Nedre Ila 27, Trondheim

KUNSTNER: Sverre Malling (f. 1977)

TIDLIGERE VERKER: Sverre Malling er utdannet ved Statens håndverks og kunstindustriskole og ved Statens Kunstakademi i Oslo. Han er en prominent utøver innen norsk tegning og er kjent for sine detaljrike bilder i gråtoner. Han låner fra en rik bildehistorie og løfter ofte inn elementer fra litteratur som kan være ukjent for mange av oss. Han drar veksler på en rekke kunstnere, og mange, også han selv, har nevnt Theodor Kittelsen i denne forbindelse. Hans fantastiske narrative bilder har mottatt en rekke priser og utmerkelser, deriblant Høstutstillingsprisen og Weidemann-stipendet.

Hans nye bilde «King Salomon’s Ring» brukes som et hovedverk i promoteringen av Dropsfabrikkens åpningsutstilling, som, med flere andre kunstnernavn, utelukkende vil tematisere diverse former for «tegning» og tegnede uttrykk.

OM VERKET

«King Solomon’s Ring»,

110 x 76 cm, kull og blyant

på papir (2018)