Om lag 600 kontrakter er skrevet i Norge så langt, hvorav 60 hos forhandleren Nardo Bil i Trondheim. De første bilene blir levert kundene i juli/august.

Rekkevidden er på 480 km etter den nye WLTP-standarden. Batteriene kan lades til 80 prosent i løpet av 45 minutter på en hurtiglader. Prisen starter på 599 900 kroner, levert Trondheim. Jaguar I-Pace blir en tøff konkurrent til Tesla Model X. For å få en Model X med tilsvarende rekkevidde må man betale en god del mer.

Country manager for Jaguar Land Rover i Norge, John Helmersen, forteller om en enorm interesse for den første elbilen fra Jaguar, som for øvrig produseres i Graz i Østerrike. Om lag 1400 hadde betalt depositum og hittil har altså vel 600 av disse skrevet kontrakt. Daglig leder ved Nardo Bil, Rune Wang-Henrichsen, har aldri tidligere opplevd at så mange kunder har kjøpt en bil usett.

Store forventninger: Norgessjef for Jaguar Land Rover, John Helmersen, regner med å selge 1000 - 1500 biler av den nye Jaguar I-Pace i år, og enda flere i 2019. Den elektriske SUV-en var i forrige uke på turne, bl.a. til Trondheim.

Tro mot konseptet

Noen vil naturlig nok vente til de har sett bilen og prøvesittet den før de går i kontraktsforhandlinger. Tirsdag og onsdag i forrige uke kunne folk i Trondheim ta bilen nærmere i øyesyn før den ble sendt videre med lukket trailer til Sverige. Det er ikke mulig å få en prøvetur før de første utleveringene til kundene starter.

I-Pace har fra starten av vært designet som en ren elbil, og designerne har vært tro mot konseptbilen som ble lansert i november 2016.1. mars hadde I-Pace internasjonal lansering, i Oslo, Graz og Düsseldorf. Ikke uventet er bilen på turne i elbillandet Norge før den sendes over Kjølen.

I utstillingslokalene tar I-Pace med sin meget spesielle rødfarge seg svært godt ut. Den har som Jaguarer flest, en lekker design. Med umiddelbart dreiemoment på 700 Nm produserer de to elektriske motorene med firehjulsdrift 400 hk. Fabrikken oppgir at bilen bruker 4,8 sekunder fra stillestående til 100 km/t.

Forhåndssolgt: Forhåndssolgt: Salgsleder for Jaguar Land Rover i Nardo Bil, Petter Elvrum, forteller at rundt 60 kunder har skrevet kontrakt på Jaguar I-Pace uten å ha sett bilen.

Tilbyr tre utstyrspakker

I-Pace leveres med tre forskjellige utstyrspakker, men motoren er den samme. Du betaler for graden av utstyr. Den mest solgte modellen i Trondheim så langt koster mellom 750 000 og 800 000 kroner. Den dyreste kommer seg på rundt 900 000 kroner, men den mest populære er forventet å ligge rundt 675 000 kroner. Flere velger luftfjæring, som gir bilen en bakkeklaring på om lag 19 cm. LED-lys er standard. Den fås også med sotede ruter og 20 tommers hjul.

I motsetning til Tesla, som har egne ladestasjoner, vil Jaguar måtte benytte de øvrige hurtigladestasjonene. Men det ser ikke Helmersen mørkt på.

- De store aktørene bygger nå hurtigladestasjoner over hele Europa. I løpet av tre kvarter kan man lade batteriene inntil 80 prosent. I løpet av den tiden rekker man en kopp kaffe og en matbit, sier Helmersen.

Rune Wang-Henrichsen anbefaler at man investerer i en skikkelig hjemmelader til 15 000 – 20 000 kroner. Da fullades batteriene på 13 timer. Om ikke mange årene vil det nok bli like vanlig å lade elbil på bensinstasjon som å tanke bensin eller diesel.

Ingen luksusbil for de få

Bilen har fem seter. Beinplassen i baksetet oppleves som god, det samme gjør takhøyden. Bagasjerommet er på 530 liter og under panseret finner du et oppbevaringsrom på 27 liter. Bilen er 4682 mm lang og 2139 mm bred med sidespeilene. I baksetet er det åpning for skipose. Bilen kan leveres med takstativ og trekkrok. Bak har den eget feste for sykkelstativ.

John Helmersen regner med å selge 1000–1500 I-Pace i år, og langt flere i 2019.

- Selv om dette er en Jaguar, er det ikke en luksusbil forbeholdt de rikeste. Bilen tilhører riktig nok premiumsegmentet med bl.a. Mercedes-Benz, BMW og Audi, men startprisen på 599 900 kroner er lavere enn forventet, sier Wang-Henrichsen.

Det selges stadig flere elbiler og ladbare hybrider. Slike biler utgjør nå vel halvparten av markedet. Jaguarkonsernet holder kortene tett til brystet, men man må ikke bli overrasket dersom det om ikke lenge kommer nok en elvariant.

I-Pace leveres med fem års garanti / 100 000 km, der service de tre første årene er inkludert i prisen. Garantitiden på batteriene er åtte år / 160 000 km.