På teknologifestivalen South By Southwest (SXSW) er det noen temaer som går igjen: Smarte byer, kunstig intelligens, hvordan mediene skal forholde seg til ny teknologi – og konsekvensene av nettavhengighet og overdreven skjermbruk.

Sistnevnte ble tydelig da rapporten «2018 Tech Trends Report» ble presentert av Amy Webb, lederen av Future Today Institute, skriver Aftenposten i dag.

Hun kaller 2018 starten på slutten for smarttelefonen. Dette begrunner hun blant annet med at dagens telefoner på mange måter har nådd en topp i utviklingen, samtidig som salget gikk noe ned fra 2016 til 2017.

– Fordelene ved utviklingen av smarttelefonen er blitt minimale. Mye tyder på at vi beveger oss mot smarte briller, ørepropper og klokker som dekker de samme behovene, sa Webb.

Fra skjermer til blikkontakt

Det er spesielt utviklingen innen kunstig intelligens og digitale assistenter som vil drive dette fremover. Snart vil de digitale assistentene være overalt. Og når alle fordelene vi har fått fra smarttelefonen kan leveres til oss uten å gå gjennom skjermen, vil også blikkontakten komme tilbake.

Hos Medium oppsummerer Webb nøkkelfunnene i rapporten. Her skriver hun blant annet at overgangen fra smarttelefoner til andre maskiner vi tar med oss, som øreplugger, armbånd og klokker, vil endre måten vi oppfatter verden rundt oss på for alltid.

– Selvfølgelig har vi et motiv om profitt. Vi er juridisk forpliktet til å tjene penger. Men motivasjonen vår er også innovasjon og å gjøre verden bedre, sier Margaret Gould Stewart, nestleder for produktdesign hos Facebook.

Facebook jobber for mindre skjermbruk

– Vi går ikke lenger ut ifra at vi vet hva folk gjennomgår i livet sitt. Det er blitt viktig for oss å være empatiske og å lytte. Det er vanskelig når vi jobber med store menneskegrupper, men det er ingen unnskyldning, sier Margaret Gould Stewart, nestleder for produktdesign hos Facebook, fra scenen i Austin, Texas.

Hun går rett inn den store diskusjonen om overdreven nettbruk på SXSW i år.

– Selvfølgelig har vi et motiv om profitt. Vi er juridisk forpliktet til å tjene penger. Men motivasjonen vår er også innovasjon og å gjøre verden bedre, fortsetter Stewart.

I år er Facebooks mantra blitt «Time Well Spent». Målet deres er at du skal bruke mindre tid foran skjermen.

– Vi har ikke alltid gjort det helt riktig hos Facebook. Det er ikke en enkel jobb å lage et produkt til to milliarder mennesker. Men det er ingen unnskyldning, sier Stewart.

Amy Webbs rapport om de kommende trendene innen teknologien er et fast høydepunkt på SXSW. Her er hun på konferansen State of the Net tidligere i år.

Som en enarmet banditt

Det finnes ulike tall på hvor mye vi faktisk bruker telefonen hver dag. En amerikansk studie viser at tenåringer sjekker telefonen sin i gjennomsnitt 150 ganger om dagen. Noen tall er lavere, andre er enda høyere.

– Grunnen til at vi alltid sjekker telefonen, er at den er som en enarmet banditt. Av og til får du meldingen du har ventet på, eller en viktig e-post. Det er mye mer fristende enn om alt du fikk var enten positivt eller negativt, forteller cyberpsykologen Mary Aiken fra Universitetet i Dublin.

Hun er i Austin for å snakke om hvordan den teknologiske utviklingen påvirker menneskesinnet og våre forhold til hverandre.

Det hun forteller, gjenspeiler frykten for nettavhengigheten som nå sprer seg i USA. I spissen står Tristan Harris og nevnte «Time Well Spent»-bevegelse.

– Idet du åpner Facebook, Youtube eller Snapchat, setter en kjempesvær supercomputer i gang et sjakkspill med hjernen din. Den har ett eneste mål: Stjele tiden din og fange oppmerksomheten din, sa han i et intervju med Aftenposten tidligere i år.

- Mye å tjene på lykkelige brukere

Der Harris advarer mot de store teknologiselskapenes makt over livene våre, er Aiken mer positiv til fremtiden. Hun tror at gigantene vil bevege seg i en positiv retning for å få ned nettavhengigheten.

– Det viktigste for nesten hvilken som helst bedrift, er hvor fornøyde kundene er. Derfor har de absolutt mye å tjene på å sørge for at brukerne faktisk er lykkelige, sier Aiken.

Men lykke, understreker hun, er vanskelig å måle. Derfor er det heller ikke dét vi bør konsentrere oss om når det kommer til sosiale medier og appene vi omringes av hver dag.

– LinkedIn gjør deg nok ikke lykkelig, men det kan gi deg positive opplevelser i form av en jobb eller et viktig møte som forbedrer livet ditt på en annen måte, sier Aiken.