Finn jobber til daglig som innkjøper i et stort næringsmiddelkonsern, men på fritida er det en ting som gjelder, bil.

Hansvold regnes som en av landets beste «detailere».

Detailing innebærer grundig rengjøring, lakkbehandling og etterbehandling av hele kjøretøyet, gjerne noe du som eier av en spesiell doning overlater til proffen, før en bilutstilling.

SØLVHESTEN SKINNER Bakluka er nesten ferdigbehandlet, bare en siste puss på emblemet gjenstår.

Italiensk favoritt

- Jeg startet med dette for 15 år siden, først med mine egne og slekta sine biler. Nå har det tatt litt av, sier Finn.

Han har leid lokaler og innredet verksted hos en bilforhandler på Tunga i Trondheim, som har spesialisert seg på salg av eksklusive biler. Akkurat det Hansvold liker å omgi seg med.

MANGE RIPER: Venstre side har fått en runde med poleringsmaskina: Til høyre har Finn fjernet maskeringstapen for å vise hvor tydelige ripene i lakken vises, før lakkbehandlingen.

- Dette er favorittmerket, sier Finn, mens han stryker pussefilla på en blank sølvhest. Emblemet pryder bakluka til den italienske sportsbilen som er inne til

behandling.

- Jeg husker ikke noe annet enn at Ferrari har vært viktig, fra jeg fikk den første lekebilen som liten. Jeg har et spesielt forhold til det merket, det har jeg hatt hele veien, sier Hansvold.

JAKTER DET PERFEKTE: Små gule lapper festes på områder som trenger ekstra oppmerksomhet.

I sterkt lys granskes alle deler av bilen nøye. Poleringsmaskinen må gå flere runder før alle spor etter riper er visket helt bort. Først da er Finn fornøyd.

Jakter det perfekte

- Jeg liker best å holde på med eksklusive biler, eid av kunder som bryr seg om kjøretøyet. At de stiller krav, og setter fingeren på alt av detaljer, gjør at jeg gjør en bedre jobb. Å få inn en rød Ferrari er som rosinen i pølsa, sier han.

Det er ikke bare lakken som får en overhaling. Motor rengjøres og pusses. Hjul demonteres og innerskjermer vaskes. Til og med den røde bremsecaliperen får en runde med poleringsmaskinen før hjulboltene gnikkes blanke, og dekkene settes på igjen.

INGENTING BLIR UTELATT: Hjulbolt og bremsecaliper blir polert. Poleringsmaskinen har mange forskjellige puter som kan benyttes, mens børsten brukes til å fjern skitt fra emblemet.

Ferien tilbringes i verkstedet

I vinter ble Hansvold invitert til Dubai for å klargjøre svært eksklusive biler før en utstilling. Her var det fire kjøretøy som det kun finnes ett eksemplar av i hele verden.

- Jeg hadde hørt og sett bilde av dem, men å plutselig skulle fikse dem opp var veldig spesielt. Du svetter litt når du begynner på en sånn oppgave, sier Hansvold.

Nå kommer det forespørsler fra bileiere i Midtøsten, Japan og USA om han kan ta en tur over for å ta en «detailing».

- Jeg bruker veldig mye fritid på dette, kveldstid og helger, og tar ferie fra jobb for å holde på med bil. Det er ganske ekstremt vil noen si. Jeg bruker aldri mindre enn ti timer på en bil, ofte mye mer enn det, for at resultatet skal bli så bra som mulig.

LITEN FLASKE, MEN HØY PRIS: Ligner på en flaske med dameparfyme, men inneholder lakkbeskyttelse til én bil. Literprisen har vi beregnet til 117 000 kroner.

Sedlene flyr fort

Tusenlappene betyr ikke så mye for dem som setter bilen høyere enn kona.

Noen rister på hodet over kvinner som kjøper kostbar godlukt og hudpleieprodukter fra parfymeriet, men bruker selv glatt 3500 kroner på en 30 ml flaske med lakkbeskyttelse, akkurat stor nok til å behandle én bil.

KLAR TIL OVERLEVERING: Finn tar en siste sjekk før eieren kommer for å hente bilen.

- Er ikke dette litt jåleri?

- Noen vil si det, men det er egentlig lite som kan måle seg med følelsen av å komme ut og se at du har den blankeste bilen i hele gata. Det er helt magisk, sier Finn, med et glis.

KLAR FOR NESTE JOBB: Finn Hansvold er klar til å starte på en eldre Mercedes cabriolet.