- Jeg opplever ikke at skolen tar dette på alvor, når de ikke vil snakke om utfordringene eller beklage med en gang, sier en forelder.

I bekymringsbrevet til fylkesmannen hevder foreldrene at resultater på nasjonale prøver kan tyde på at det sosiale miljøet ved et trinn på Vikhammer skole rammer læringsmiljøet.

De påpeker flere tilfeller av mobbing som har pågått over år, uten at problemene har blitt løst. Videre sier de at noen barn på dette trinnet kan utvikle psykiske lidelser på grunn av miljøet.

Adresseavisen skrev tidligere denne uken om en pågående mobbesak ved Vikhammer skole hvor fylkesmannen har slått fast at skolen ikke har gjort det som med rimelighet forventes for å oppfylle en elev sin rett til et trygt og godt skolemiljø. Skolen oppfyller ikke noen av sine delplikter etter opplæringslovens paragraf 9A.

LES BAKGRUNN: Gutten isoleres på grupperom på grunn av trusler, vold og krenkelser

Rådmannen beklager

I en pressemelding fra Malvik kommune fredag ettermiddag skriver rådmann Carl-Jakob Midttun: «Fylkesmannen i Trøndelag har slått fast at Malvik kommune som skoleeier ikke har gjort det som kan forventes for å oppfylle en enkeltelevs rett til et trygt og godt skolemiljø. Jeg beklager sterkt at vi ikke har klart å oppfylle denne retten.»

Carl-Jakob Midttun

Han skriver videre om tiltakene som har vært gjennomført ved Vikhammer skole for å trygge denne elevens læringsmiljø, blant annet ekstra ressurser og innhenting av faglige råd. Disse «... har dessverre ikke vist seg å være gode nok».

Fylkesmannen ga i sitt vedtak Malvik kommune en liste med seks tiltak de plikter å gjennomføre. Tiltakene har til sammen sju underpunkter.

«Disse punktene handler blant annet om endringer og forbedringer både i klasserommet, i friminuttene og på skoleveien. 5 av de 6 forbedringspunktene er iverksatt, og punkt 6 – som handler om å legge en plan som skal sikre et trygt og godt klassemiljø - vil bli fulgt opp innen fristen som er 20. juni, 2018.», skriver rådmannen i pressemeldingen.

LES LEDER: Et politisk ansvar å løse mobbesaken i Malvik

Problemene eskalerte

Foreldrekontaktene ved guttens trinn sendte sin bekymring over skolemiljøet til fylkesmannen i januar i år.

- Vi trinnkontakter tok opp saken i møte med skolen 6. desember 2017, og meldte inn brudd på opplæringsloven. Det ble da utarbeidet en aktivitetsplan. Men utfordringene startet høsten 2016, sier trinnkontakten som er en av fire som har underskrevet brevet.

Både denne og andre foreldre har overfor Adresseavisen beskrevet situasjonen før jul som «totalt kaos». De reagerer på at skolens ledelse ikke deltar på foreldremøter og mener skolens ledelse ikke har evnet å ta tak i problemer som har fått vokse.

Klagen

Klagen til fylkesmannen beskriver foreldres oppfatning av situasjonen i vinter, om forholdene på skolen for elevene på hele trinnet.

- Foreldre har ulikt syn på klassemiljøet og de uttrykker ulike syn om hvordan ting bør gjøres, men denne klagen er basert på bekymringene innmeldt av i underkant av halve foreldregruppen, sier trinnkontakten.

I brevet beskrives konflikter, aggresjon og slåssing. Elever opplever at lærere ikke klarer å roe barna. Foreldre savner informasjon fra skolen etter spesielt voldsomme episoder og om klasseromssituasjonen generelt. Det beskriver urolige og slitne barn som ikke henger med i undervisningen, barn med hode- og magesmerter som ikke orker å gå på skolen og kaster opp for å slippe. Flere elever forlater skolen før skoledagen er over. Episodene med eiendeler som skylles ned i do og tisses på, ødeleggelse av eiendeler samt knivtrusselen som Adresseavisen tidligere har beskrevet, er også med i dette brevet. Videre bekymrer de seg for elever på gangen, hærverk og brannalarmer som utløses. Samt påstander om krenkelser fra en voksen.

Fylkesmannen svarer at henvendelsen ikke behandles som klagesak, men vil inngå i en risiko og sårbarhetsanalyse. Denne ligger til grunn når de velger hvilke skoler de vil gjøre tilsyn ved.

Uenighet om situasjonen

Flere foreldre vi har snakket med mener at skolen er på etterskudd i å håndtere problemene, og at resultatet er at noen barn har blitt usikre og engstelige. De mener skjevutviklingen for enkeltbarn kunne vært stoppet om skolen hadde reagert tidligere. Foreldrene sier de har ropt om hjelp lenge.

I etterkant av Adresseavisens artikler om saken har enkelte foreldre tatt kontakt for å fortelle om en annen oppfatning av situasjonen, fra sitt ståsted.

Noen understreker at deres barn har det bedre nå. Flere uttrykker at lærerne jobber godt med utfordringene. På et foreldremøte i mars fikk de applaus fra foreldrene.

Alle vi har snakket med, beskriver at det er flere elever på trinnet som får undervisning i grupperom. Noen mener at skjerming av enkeltelever hindrer at utagering fra noen elever rammer storparten av barna.

En forelder viser til at arbeidet med det sosiale miljøet har hjulpet hans barn, men at det også kan gå utover den faglige progresjonen.

Andre har ingen tro på at skolen kan ha snudd situasjonen fra kaos til stor trivsel på få måneder.

Dårlig dialog mellom skole og foreldre

- Skolens ledelse etterstreber ikke å ha en god dialog med oss. Det er vi som må kreve det. Vi opplever at de vil legge lokk på informasjon om det dårlige klassemiljøet og mobbingen på trinnet. Taushetsplikten har blitt en barrikade og hindrer god dialog, sier trinnkontakten.

Denne hadde ønsket at kommuneledelsen la seg flat i denne saken og at politikerne kommer på banen.

- Ved å si at ting går bedre, viser de bare at det gikk for langt i utgangspunktet. Jeg mener at foreldrenes press har vært helt nødvendig i denne saken. Vi har jobbet og stått på for å få skolen til å ta ansvar for en positiv forandring. Jeg er usikker på hvor vi hadde vært i dag om det ikke hadde vært for foreldre som har engasjert seg.

- Si nei til mobbing

Trinnkontakten er kjent med at det er ulike meninger om håndteringen av problemene.

- Den viktigste oppgaven vi som foreldre har er å si nei til mobbing. Vi må gå foran og vise et godt eksempel. Så mener jeg det er viktig at vi ser helheten, ikke bare vårt eget barn. Selv om egne barn kan ha en grei hverdag, gjelder ikke dette alle på trinnet, sier vedkommende.

I et brev til alle foreldre på trinnet skriver skoleledelsen: «Elevene på trinnet uttrykker i samtaler med lærere og ledelse stor frustrasjon, fortvilelse og sinne over vurderingene de oppfatter andre gjør av deres skolemiljø. Vi har hatt samtaler med elevene både i går og i dag.»

Noen foreldre forteller at deres barn har tatt saken og omtalen av den veldig tungt. Mange foreldre og andre malvikinger advarer nå i sosiale medier mot heksejakt på enkeltpersoner og syndebukker.

- Tar mobbing på alvor

«Rådmannen finner det ikke riktig å kommentere påstander og karakteristikker gjennom media nå.», skriver kommunalsjef Ester Sandtrø i en e-post til Adresseavisen.

Ester Sandtrø

Kommunen har invitert alle foresatte og ansatte på trinnet det angår til et møte i neste uke for å få en dialog med de som er berørt, og ber om forståelse for at dette gjennomføres før ytterligere kommentarer gis.

«Rådmannen vil på nytt understreke at vi tar disse sakene på største alvor, og vil legge til rette for en god dialog mellom skole og hjem.», skriver Sandtrø.

Rådmannen vil gi en redegjørelse til de folkevalgte i Malvik førstkommende mandag.