Disse to bildene er valgt ut fra en omfattende fotoserie. Det ene viser en tom fiskebolleboks som nå fungerer som penne- og blyantholder. Den later til å være plassert på en slags pult. Det andre fotografiet viser en velfrisert yngre kvinne.

Hele dette fotoprosjektet heter «Øvelser i Norsk». Fiskebolleboksen er nok ikke tilfeldig valgt som fotografisk detalj, da den er et nokså særnorsk produkt. Vesterålens fiskeboller, til og med. Hele fotoserien viser mennesker som skal migrere til Norge. Stedene og rommene som er avbildet, er diverse norsk-skoler nedover i Europa.

Mediene gir oss stadig bilder av hvordan innvandrere ser ut. Disse bildene viser også en type innvandrere, men dette er altså såkalte arbeidsinnvandrere. Det er mennesker, som allerede har en utdannelse, og som søker seg til det norske jobbmarkedet, men innenfor yrker der norsk språkkompentanse er påkrevd.

Et ofte brukt argument mot innvandring og innvandrere - mennesker mange medier gjør sitt for å stereotypifisere - er at «de kommer for å ta arbeidsplassene våre». Men hvilke yrker har det da tradisjonelt sett vært snakk om? Fysisk arbeid, ofte lavtlønnsyrker, der det kreves mindre kompetanse. Det er, med andre ord, ikke høytlønnede yrker med status man har siktet til.

Men her er det faktisk snakk om det høyere sjiktet innen arbeidslivet. Arbeidsinnvandrere med høy kompetanse, som lærer seg norsk. Disse kunne vært avportrettert på utallige vis. Men det er en inderlighet i disse bildene, en inderlighet som kommer til uttrykk i den nokså søte detaljen med fiskebolleboks-penneholderen. Disse fotografiene viser en realitet ved migrasjon til Norge, men på et yndig vis. Dette er mennesker du har lyst til å bli kjent med.

Men det er en annen side ved dette: Fiskebolleboksen er et fremmedelement, en norsk detalj i utlandet. På samme tid vises stedene disse menneskene snart skal forlate. Det handler ikke bare om å komme til et sted, det handler om at man samtidig må forlate et annet. Dette gjøres ikke nødvendigvis med lett hjerte. Fotoprosjektet rokker litt ved en norsk selvgod overbevisning; om at alle vil komme til oss. Dette er ressurssterke mennesker som allerede har mye, inkludert en utdannelse, men som likevel søker mot Norge. Bildene kommenterer kanskje i det store og det hele innvandring som en ressurs?

KAN SES: Vises på Stipendutstillingen 2018 på Kunstmuseet Nord Trøndelag i Namsos, til og med 11. august.

KUNSTNER: Hilde Honerud (f. 1977)

TIDLIGERE VERKER: Hilde Honerud har sin utdannelse fra Kunstakademiet ved Kunsthøgskolen i Oslo og Napier University i Edinburgh. Hennes fotografier kjennetegnes av en global problematikk. Hun har i flere omfattende fotoprosjekter dokumentert steder og folk, prosjekter som både er opplysende og tankevekkende. Hun har blant annet utvist en kritisk holdning til diverse mediebilder og konvensjonelle fremstillinger eller fortellinger. Et karakteristisk trekk ved Honerud er måten hun jobber over lengre tid med stedene og menneskene hun avbilder, noe som kanskje står i motsetning til mye av nyhetsfotografiet, som hastig dokumenterer steder og folk. Hun har mottatt flere stipender og priser, deriblant Buskerud fylkeskommunes kulturpris, som hun ble tildelt i 2015.

OM VERKENE

To fotografier fra den omfattende fotoserien «Øvelser i norsk/Exercises in Norwegian» (2016)