Ikke helt på skinner

Lørdag 19. oktober skulle det ha vært dugnad på det gamle diesellokomotivet som står på et sidespor på Støren. I stedet måtte dugnadsgjengen pakke, rydde og dessverre kaste enkelte togdeler.

Støren 19. oktober 2019 Norsk jernbaneklubb, verkstedgruppe Trøndelag, har planlagt oppussing av DI3, men må trolig flytte alt utstyret fra Støren på grunn av at nye Flirt-tog skal ha plassen.  Foto: Morten Antonsen

Støren 19. oktober 2019 Norsk jernbaneklubb, verkstedgruppe Trøndelag, har planlagt oppussing av DI3, men må trolig flytte alt utstyret fra Støren på grunn av at nye Flirt-tog skal ha plassen.  Foto: Morten Antonsen

Støren 19. oktober 2019 Norsk jernbaneklubb, verkstedgruppe Trøndelag, har planlagt oppussing av DI3, men må trolig flytte alt utstyret fra Støren på grunn av at nye Flirt-tog skal ha plassen.  Foto: Morten Antonsen

Støren 19. oktober 2019 Norsk jernbaneklubb, verkstedgruppe Trøndelag, har planlagt oppussing av DI3, men må trolig flytte alt utstyret fra Støren på grunn av at nye Flirt-tog skal ha plassen.  Foto: Morten Antonsen

Støren 19. oktober 2019 Norsk jernbaneklubb, verkstedgruppe Trøndelag, har planlagt oppussing av DI3, men må trolig flytte alt utstyret fra Støren på grunn av at nye Flirt-tog skal ha plassen.  Foto: Morten Antonsen

Støren 19. oktober 2019 Den "harde kjerne" i dugnadsgjengen. (f.v.) Simen Flaten Svisdal, Thomas Markovic, Lars Helge Vikan, Vegard Aunan, Jon Eigil Kvernrød, Atle Bergkvist, Per Arne Wilson og Stein Erik Paulsen. Norsk jernbaneklubb, verkstedgruppe Trøndelag, har planlagt oppussing av DI3, men må trolig flytte alt utstyret fra Støren på grunn av at nye Flirt-tog skal ha plassen.  Foto: Morten Antonsen

Støren 19. oktober 2019 Norsk jernbaneklubb, verkstedgruppe Trøndelag, har planlagt oppussing av DI3, men må trolig flytte alt utstyret fra Støren på grunn av at nye Flirt-tog skal ha plassen.  Foto: Morten Antonsen

Skiftetraktor: Denne typen skiftelokomotiv kom i 1936 og ble brukt i Norge helt til år 2000. Skd 206.040 er pusset opp av Norsk Jernbaneklubb i Trøndelag. 

Arbeidsvogn: Den vesle gule arbeidsvognen er en Fairmont MT14-M Speeder motortralle, som er en slags overbygd dresin. Vognen har en tosylindret bensinmotor som yter 20 hestekrefter. 

Dresin: Ordet stammer fra den tyske oppfinneren Karl Drais von Sauerbronn. Denne motoriserte dresinen har vært brukt av banevokteren på Hjerkinn. 

Di 3-lokomotivet som de siste fem år har stått parkert ved Støren stasjon, skulle ha vært under oppussing. Men nye planer for stasjonsområdet, gjør at togentusiastene i Norsk Jernbaneklubb (NJK) Trøndelag måtte la pussing og lakkering vente, og i stedet forberede flytting. Innen mai 2020 må de finne et annet spor til sitt veteranmateriell. NJK-gjengen lot derfor sandblåsing vente og tok seg heller av reservedelene. Deler fra den tiden da bare NSB var NSB, og Vy knapt kunne ha vært navnet på en ny yoghurt.