Innenfor gjerdene på Sveberg i Malvik står bilene stablet i høyden. Pressa som flatpakker vrakene, kommer fire-fem ganger i året. Den skal komme til uka og akkurat nå er det rimelig fullt. I løpet av dagen skal det havne enda noen biler i stabelen. Og deler skal forsvinne ut. Hva slags biler er det egentlig som leveres til høgger’n når til dags?
Bil & Trafikk:
Det finnes et liv etter døden
Sjefen: Georg Grøneng leder Trøndelag bildeler AS. Han har 38 000 rundt brukte bildeler på lager og viser at bilretur handler om både gjenbruk og gjenvinning. Foto: Guro Kulset Merakerås
Vi har tilbrakt en dag på bilopphuggeri. Hvilke kunder kommer innom, og hva vil de? Hva ligger bak når biler blir levert inn til vraking? Foto: Guro Kulset Merakerås
Stables i høyden: Etter at brukbare deler er plukket av, løfter hjullasteren resten av vraket opp i stabelen. Foto: Guro Kulset Merakerås
På speiljakt: Kan det ligge et speil her, tro? Marius Tande leter etter speil til gravemaskina han pusser opp. Foto: Guro Kulset Merakerås
De evige biljaktmarker: Noen biler er helt oppbrukt når de havner her, mens andre fikk en brå slutt på livet ute i trafikken. Bilene kategoriseres som vrakpantbiler og forsikringsbiler, men til syvende og sist går de i pressa alle sammen. Foto: Guro Kulset Merakerås
Pent brukt beltelås: Gunnar Johansen har trøbbel med låsinga på beltet i Corvetten sin. Han kom i håp om å finne noe som passet, men hadde ikke hellet med seg denne dagen. Foto: Guro Kulset Merakerås
Pent brukt beltelås: Gunnar Johansen har trøbbel med låsinga på beltet i Corvetten sin. Han kom i håp om å finne noe som passet, men hadde ikke hellet med seg denne dagen. Foto: Guro Kulset Merakerås
Høggere anno 2019: Kent Vidar Rønningen, Georg Grøneng og sjåfør Dag sørger for at mellom 1500 og 1800 biler hvert år blir gjenbrukt og gjenvunnet fra Trøndelag Bildeler avdeling på Sveberg. Det er ti karer som jobber her. Foto: Guro Kulset Merakerås