Biltest: Ford Ranger Raptor

Et rovdyr på fire hjul

En av verdens mest solgte biler har fått en etterlengtet lillebror. Han er gigantisk. Og voldsomt tøff.

Massiv front: Ford Ranger Raptor ruver i terrenget og er både bredere og høyere enn den vanlige Ranger. Og tøffere. Skliplate, slepekroker, grill og skjermutbyggere er noen av endringene.  Foto: Guttorm Kulset Merakerås

God i terrenget: Lang vandring på fjæringa både foran og bak sørger for god kontakt selv med ujevnt underlag.  Foto: unknown

Diger: Mannen ved hjulbuen er over 1,90 på strømpelesten. Ford Ranger Raptor er enorm.  Foto: Guro Kulset Merakerås

Sportslig: Førermiljøet minner mye om Fords personbiler. Lite pickupaktig er også rød stripe i rattet og paddle shift.  Foto: Guro Kulset Merakerås

Ranger Raptor er lillebroren til en av verdens desidert mest solgte biler gjennom alle tider, den amerikanskproduserte pickupen F-150. Storebror har vært tilgjengelig i en verstingutgave for terrengkjøring siden 2010, og nå har turen endelig kommet til den europeiske lillebroren Ranger. Navnet «Raptor» gir oss rovdyraktige og litt brutale assosiasjoner, og vi vet jo at storebror er et beist. Å ja da Raptor er høyere og bredere enn den vanlige Ranger, og bygget for terrengkjøring. Store 33-tommers hjul og brede skjermer, forsterket ramme, kraftig biturbomotor og en ti-trinns automatgirkasse er bra i så måte.