Statoil, DNB, Sparebank 1 SMN og Norske Skog. Alle er de motorer i økonomien og alle har problemer.

Fire med trøbbel: Statoil sliter, Finn Haugans Sparebank 1 SMN sliter, det gjør også DNB, og Norske Skog er den av disse børslokomotivene som i øyeblikket har de aller største utfordringene.

Statoils foreløpige regnskapstall overrasket investorene. Oljeselskapet skal bli enda hardere i klypa for å kutte kostnader, meldte Statoil da foreløpige tall for 2015 ble lagt frem på torsdag. Selskapet er tidligere blitt sterkt kritisert for at det vil opprettholde utbyttet til eierne ved å låne penger. Statoil kan bli nødt til å låne flere titalls milliarder kroner for å betale utbytte til selskapets aksjonærer. Nå har styret vedtatt å tilby aksjonærene nye aksjer i stedet for kontantbetaling. Det er bedre, men fortsatt er det slik at selskapets eiere skal vernes mot virkningene av at oljeprisen har vært i fritt fall.

30000 jobber i olje- og gassindustrien er borte, arbeidsledigheten øker, mange lokalsamfunn er hardt rammet og over hele landet må stat og kommuner tilpasse seg en ny økonomisk virkelighet. Men eierne i Statoil, det vil si de som har tatt risiko ved å kjøpe aksjer i selskapet, de skal beskyttes. Dette blir ikke mer begripelig av at staten er største eier i Statoil. Staten har budsjettert med at utbyttet fra Statoil i år skal gi 15,4 milliarder kroner inn på Finansdepartemententets konto. Dette er penger som i sin tur skal brukes til velferdsproduksjon, styring av landet, pluss alt det andre som er statens utgifter. Hvis statens utgifter blir betalt for lånte penger, da kan vi virkelig snakke om at situasjonen i norsk økonomi er dramatisk endret.

DNB, Norges største bank, sliter med at den sender ut doble budskap. Onsdag slapp banken nyheten om at den skal fjerne 59 filialer og redusere bemanningen med 600 ansatte. Det høres ut som budskap fra en virksomhet som sliter, men et halv døgn senere, torsdag morgen, sendte banken ut foreløpige regnskapstall for 2015. Det er ikke mye krise, nedgang og annen elendighet å lese av tallene. Vi er vant til at banker speiler samfunnsutviklingen. Derfor burde Norges største bank ha vist lavere resultater, i takt med at konjunkturene er svakere. DNB er tvert imot i storform og har aldri hatt det bedre. Overskuddet i fjor, etter skatt, var på 24,7 milliarder kroner. Det er denne pengemaskinen som gir beskjed til egne ansatte, kunder og lokalsamfunn om at det blir vanskeligere å få tak i dem. Vi går ikke i banken lenger. Nei, vi gjør ikke det, meg inkludert. De fleste av oss ordner nesten alt selv, men her er det en generasjonskløft. Noen er fortsatt offline og trenger den fysiske banken.

Sparebank 1 SMN, Midt-Norges største bank leverer også gode tall, men det er likevel et stort «men» ved bankens regnskap for fjoråret. Banken har satt av kun 80 millioner kroner til fremtidige tap på bankens engasjement på forsyningsskip til olje- og gassnæringen. Skipene har en verdi på 5,8 milliarder kroner. Hvor mye synker verdien på disse skipene på grunn av oljekollapsen? Verdier vil komme tilbake hvis oljeprisen stiger og oppdragene kommer tilbake. Men vil verdiene komme tilbake? Det ligger offshoreskip i opplag langs hele vestlandskysten. Det er ikke sikkert at oljeprisfallet er noe som går over. Det er langt fra sikkert at skipene som Sparebank 1 SMN har pant i, bare vil gå ned med 80 millioner i verdi. Det kan bli mindre, men det kan også bli mye mer. Banken hadde stor suksess med å ri av stormen under finanskrisen, og prøver åpenbart det samme nå. Bankenes tapsavskrivninger står ikke i takt med fallet i norsk økonomi.

Norske Skog er i alvorlig trøbbel. Når viktige nyheter om et selskap kommer i form av rettsavgjørelser, er det fare på ferde. En rettsavgjørelse fra en domstol i USA har betydning for selskapets forsøk på å kvitte seg med rundt én milliard kroner i gjeld. Ikke alle som har roller i denne finansielle omstruktureringen, har selskapets beste som førsteprioritet. Aktører i den internasjonale finansbransjen har i realiteten satt opp et slags veddemål om fremtiden for Norske Skog. Det er ikke sikkert at det som før var et stort, internasjonalt industrilokomotiv, kommer helskinnet fra maktkampen mellom eiere og långivere.

Alle kjemper. DNB for omdømmet, Sparebank 1 SMN for gode regnskapstall, Statoil mot utviklingen, mens Norske Skog slåss for livet.