DiCaprio fikk omsider Oscar og «Spotlight» tok overraskende, men fortjent prisen for beste film i utdeling som hyllet mangfold.

Den 88. Oscar-utdelingen sørget for en viss balanse i regnskapet. En blanding av forhåndsfavoritter, gode outsidere og dyktige nykommere forsynte seg av prisene. Programleder Chris Rock, flere av utdelerne og noen av vinnerne tok tak i kritikken mot årets Oscar-nominasjoner og sørget for et show som speilet mangfold i filmbransjen bedre enn nominasjonene gjorde.

Mange av favorittene fikk pris, hvorav et par av de mest opplagte/etterlengtede. Det gjaldt særlig Leonardo DiCaprio, som i sin femte nominasjon omsider fikk pokalen, for hovedrollen i «The Revenant». Han leverte en av showets beste takketaler og brukte slutten av den til å mane til handling mot global oppvarming. At Alejandro González Iñárritu fikk prisen for beste regi for «The Revenant» gjør at han som en av få har hentet den prisen to år på rad, etter pris for «Birdman» i fjor.

Tredje og siste pris til «The Revenant» var kanskje den mest fortjente av dem, til den meksikanske fotografen Emmanuel Lubezki. Han har med dette vunnet prisen tre år på rad(!) med «Birdman» og Alfonso Cuaróns «Gravity»(2013) som en utrolig rekke med filmfotografi. Flest priser av alle fikk «Mad Max: Fury Road» med seks, men hovedsakelig tekniske priser. Mannen bak den, George Miller hadde vært et dristigere og vel så bra valg til regiprisen, men det må nok noen runder til med fornyelse før en så ekstrem film når opp i stjerneklassene.

Brie Larson fra det kinoaktuelle kidnappingsdramaet «Room» hentet ikke ufortjent prisen for beste kvinnelige hovedrolle for en karrierebyggende prestasjon. Den eneste nesten-overraskelsen blant de gjeveste prisene var at prisen for beste film ikke gikk til «The Revenant» men til «Spotlight» som vises på Kosmorama neste uke og får norsk premiere neste helg, Tom McCarthys drama om avisa Boston Globes avsløring av katolske presters seksuelle misbruk av barn i byen fikk også prisen for beste manus. Den er klassisk amerikansk filmdrama på sitt beste og den beste journalistfilmen siden «Alle Presidentens Menn»(1976).

Som ventet fikk ungarske, kinoaktuelle «Sauls Sønn» prisen for beste ikke-amerikanske film, mens den beste Pixar-filmen på år og dag, «Innsiden Ut» fikk for beste animasjonsfilm. Den delvis norskproduserte dokumentaren om folkemord i Indonesia , «The Look Of Silence», hadde fortjent pris for beste dokumentar, men når den først ikke skulle vinne, er «Amy» om den britiske poptragedien Amy Winehouse en prisverdig film.

Største overraskelse var at Sylvester Stallone ikke fikk pris for beste mannlige birolle for lang og stotrende tjeneste som Rocky. I stedet gikk prisen til en av verdens beste skuespillere, britiske Mark Rylance, som er det aller beste ved Stephen Spielbergs kaldkrigsthriller «Bridge of Spies». Danskene klarte igjen å få nominert en film, med Tobias Lindholms «Krigen», som utrolig nok ikke får norsk kinodistribusjon. Svenskene fikk til og med pris, til Alicia Vikander for birolle i «The Danish Girl». Hun er en skuespiller som vi vil få se mye til framover. Hun framstår alt som den største svenske filmstjernen siden Ingrid Bergman.

Gjennombrudd: Brie Larson spiller hovedrollen i den kinoaktuelle kidnappingsthrilleren «Room», til Oscar for beste kvinnelige hovedrolle. REUTERS/Mario Anzuoni Foto: MARIO ANZUONI, Reuters