At NRK vant alle Gullrutens fagpriser denne uka, understreker TV2s voksende problem med forgubbing og svekket grep om ungdommen.

NRK har skapt en stor snakkis i norsk tv-drama siste år med lavbudsjettproduksjonen «Skam». Serien er beregnet på 15-åringer og lansert utradisjonelt ved å gå rett på målgruppen, i stedet for storstilt medielansering som vanligvis ledsager norske tv-serier. Onsdag ble fagprisene i årets utgave av Gullruten delt ut, med priser til «Skam» for årets innovasjon og beste klipp.

De såkalt tyngste prisene i Gullruten blir delt ut i Bergen 13. mai. Der kan «Skam» også vinne pris for årets nyskaping, beste TV-drama og beste nye programserie. Det vil være overraskende om serien ikke får flere priser. Det helt spesielle ved første del av utdelingen av årets Gullruten, var at samtlige 16 priser gikk til NRK-produksjoner. Det er ikke bra for konkurrentene, særlig ikke for TV2, men neppe for NRK heller.

Gullrute-forspillet føyer seg inn i et mønster av dårlige nyheter om seervaner og seerutvikling for TV2. For noen uker siden viste mediebyrået Carats tall for første kvartal 2016 at TV2 er kraftig svekket i kampen om unge tv-seere, sammenlignet med NRK. I løpet av 2015 gikk NRK forbi sin kommersielle konkurrent i målgruppen 13–29 år, en målgruppe TV2 de siste 10 åra har hatt det beste grepet om.

Yngre tv-seeres betydelige nedgang i tradisjonell tv-titting gjør ikke saken bedre for TV2, sannsynligvis verre. Alt tyder på at NRK i langt større grad har klart å fange opp yngre seeres nye tv-vaner med strømming og tv-titting på mobile plattformer. NRK Super og ungdomsserien «Skam» har gjort det til en selvfølge for nye generasjoner å se NRK-program via telefoner og nettbrett. TV2s tilbud om å se program fra nett ser fortsatt ut som om det er laget for fotballinteresserte menn over 30.

Publikums tv-vaner er i endring. Netflix, YouTube, HBO og sosiale medier har gjort at tiden hvor nesten alle så på det samme samtidig er forbi. Siden 2010 har den daglige tv-tittingen for nordmenn mellom 13 og 29 år gått fra en foreløpig topp med nesten to timer hver dag, til under én time, ifølge siste måling. Samtidig øker internettbruken, med levende bilder som en stor del av datatrafikken.

Da TV2 kom på lufta i 1992, markerte de seg som en litt yngre, frekkere konkurrent til NRK. Gjennom internasjonale tv-serier, som «Friends» og etter hvert norske storsatsinger som «Idol» tok de innersving på NRK i kamp om tenåringer og unge voksne. På fredagskveldene utfordret de NRKs «Gullrekke» med det mer ungdommelige «Senkveld» som hadde over 800 000 seere i snitt i 2009.

Sist helg hadde «Senkveld» 474 000 seere, en kraftig nedgang fra uka før og det laveste tallet på over 10 år. Nedgangen skyldes ikke bare at Thomas Numme og Harald Rønnebergs show ikke lenger framstår som et friskt alternativ. Endrede seervaner treffer også NRK. «Beat for Beat» har mistet ca. 100 000 seere etter at Atle Pettersen tok over for Ivar Dyrhaug. TV-tall er ikke hva de var. At enkeltepisoder av «Skam» har 30–40 tusen seere på tv og over 200 000 på nett, viser hvor landet beveger seg.

For TV2 er det faretruende at NRK lykkes bedre hos ungdommen, at avstanden til TV Norge og TV3 er blitt mindre i denne målgruppen, at nye konsept som «Bolig til salgs» har floppet, mens etablerte suksesser som «Hver gang vi møtes» virker dalende. Det ser ut som om NRK treffer bedre hos de unge gjennom brukervennlighet og bevisst satsing på unge jenter, med dramaserier som «Unge lovende» og «Skam» som brekkstang. I en tid hvor internasjonale serier strømmes direkte fra leverandør, virker det som en smart strategi.

I en mediebransje i kraftig endring, som sliter med å nå unge brukere, er det grunn til å glede seg over NRKs suksess. For en statskringkasting under politisk press og kritikk fra konkurrenter for gratis spredning av lisensfinansiert innhold, er det ikke gunstig å bli for dominerende. Derfor håper sannsynligvis selv kringkastingssjefen at det blir noen priser på TV Norge, TV3 og ikke minst TV2 også, når resten av Gullrutene deles ut. TV2 har endret det norske medielandskapet mest ved å endre NRK. Nå er det 24-åringen i Bergen som trenger et kreativt spark bak.

Snakkis: Ungdomsserien «Skam» på NRK fikk sine første tv-priser denne uka og vil sannsynligvis få flere når resten av Gullrutene deles ut i mai. Foto: Foto: NRK
Unge lovende: NRKs dramserie «Unge Lovende» fikk Gullrutens fagpris for beste manus for TV-drama denne uka. Foto: NRK