Miljødebatten var ærligere på 80-tallet, skriver Lars Haltbrekken i denne Signert-artikkelen.

Fire pils og en pizza, ei flaske vin i ny og ne. Lite biff og dyr champagne – men ka gjør no det?

Åges hit fra 80 tallet sniker seg inn i øregangene, som sterk kontrast til det vi opplever i miljøsaken. Skåltalene, festtalene, de pompøse ordene, det mangler verken på biff eller dyr champagne.

«Dette er et historisk øyeblikk og et vendepunkt for internasjonalt klimasamarbeid», sa daværende Klima- og miljøminister Tine Sundtoft da klimaavtalen i Paris var et faktum.

«Forliket er et kvantesprang i forhold til den fullstendige miljøpausen som Norge hadde fra 1995 til 2005 da det var ti års søvngjengeri» – sa tidligere Miljøvernminister Erik Solheim da Norges første klimaforlik var et faktum i januar 2008.

I dag – åtte år etter er utslippene av klimagasser omtrent på samme nivå som den gang det ble gjort kvantesprang. I fjor økte de faktisk for første gang på flere år og i uken som gikk sikret regjeringen at utslippene fortsatt vil være skyhøye i mange år framover, gjennom å gi oljeselskapene tilgang på nye leteområder i nord.

Selv om vi i desember ble med på en internasjonal dugnad for å bekjempe klimaendringene er det selvsagt noen som skal slippe unna – de som roter det mest til for oss og framtidas generasjoner, oljeindustrien.

«Norge har en ambisiøs klimapolitikk», sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen når han konfronteres med utslippsveksten.

«Uten alle virkemidlene som er satt i verk, ville de norske utslippene av klimagasser vært høyere», fortsetter han.

Når hørte du en helsepolitiker forsvare lange sykehuskøer med at køene kunne vært enda lenger hadde det ikke vært for alle sykehusene de har oppretta?

Eller en kunnskapsminister forsvare dårlige karakterer i skolen med å si at det hadde vært flere analfabeter i dette landet hadde det ikke vært for alle skolene som faktisk finnes her.

Tar du av den grønne emballasjen i miljøpolitikken finner du mye retorikk og ikke så mye annet enn stø kurs. Stø kurs mot en varmere verden.

Organisasjonen Norsk Olje og gass, en av de største forkjemperne for at vi fortsatt skal ha en oljebasert økonomi, skriver på sine hjemmesider: «Ikke minst vil Europa ha behov for all den norske gassen vi kan levere for at de skal nå sine klimamål.»

Hva får presumptivt oppegående folk til å hevde at utvinning av fossil energi er det som skal til for å nå klimamålene vi ble enige om i Paris i fjor?

Sannheten er at den norske regjeringen, godt heiet fram av organisasjoner som Norsk Olje og gass, dro til Brussel for å slåss mot sterke miljømål i EU-hovedstaden.

LES OGSÅ KRONIKKEN (PLUSS): Ranheim er offer for en planløs og ganske brutal vekst

EUs planer om å redusere og effektivisere energibruken fikk oljeindustrien til å skjelve i buksene. De så hva dette fører til, redusert import av fossil energi til EU, pluss lavere utslipp da. Noe som jo var hele meningen med den reduserte avhengigheten av fossil energi.

Men det er ikke bare olje- og gassutvinningen som er blitt grønn – motorveiene er det også. Utenfor Oslo, vestover mot Bærum og Asker planlegges gigantiske utvidelser av E18. Noe som ifølge vegvesenets tidligere beregninger kunne gi en trafikkvekst på opp mot 40 prosent.

Det gjør selvsagt ikke noe så lenge motorveien ifølge tilhengerne er et miljøprosjekt.

Sånn kan vi fortsette med «grønne konsesjoner» til oppdrettsnæringen – ei næring som sliter big time med lakselus, rømming og forurensning under merdene.

LES OGSÅ KOMMENTAREN (PLUSS): Trøndelag utryddes

Det er ikke ofte jeg lengter tilbake til 80-tallets miljødebatt, mye positivt har skjedd på miljøfronten siden den gang – men debatten var ærligere. De som ikke ville prioritere miljøsaken sa det og sto for det. De prøvde sjelden å pakke inn budskapet sitt i grønne vendinger.

Hadde det bare vært så enkelt – at vi kunne snakke oss bort fra miljøutfordringene hadde de vært løst en gang på nittitallet da vi begynte med den grønne innpakningen.

Det er fint å skåle i champagne når situasjonen tilsier det – men la oss ikke glemme dugnaden med noe enklere drivstoff etterpå.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Hør våre kommentatorer på podkast: