Den eneste fornuftige bilen du kan kjøpe nå er en sykkel.

Fremtid i bilkø: Om noen år vil det bli slutt på biler som drives av fossil energi, men bilkøer vil sannsynligvis også tilhøre fremtiden. Foto: Glen Musk, Adresseavisen

Hvis økonomi skal være det eneste vurderingskriteriet, bør vi slutte å kjøpe bil. Men skal hverdagen gå opp, må mange av oss likevel ha bil, selv om flere går, sykler eller busser til jobb. Så enkelt, så vanskelig. Hva slags bil bør vi kjøpe nå, når politikerne er i ferd med å bli konkrete på når nye bensin- og dieselbiler kan bli forbudt?

LES OGSÅ: - Du blir jo fremstilt som dum hvis du kjøper dieselbil nå

Mange vil for egen del komme til at det er like greit å fortsette med bensin eller diesel i ett eller to bil-bytter til. Fossilbiler vil etter hvert få meget begrenset bruktpris, men bil har alltid vært et kostbart tapsprosjekt. Hybridbiler, det vil si de som har både elmotor og bensinmotor, vil i utgangspunktet bli rammet av forbudet mot fossilt drivstoff. Slike biler havner derfor i samme kategori som bensin- og diesel-dinosaurer. Da står vi igjen med tre typer biler: Elbiler, hydrogenbiler og biler som kjører på fornybart biodrivstoff.

LES OGSÅ: Fakta om fossilt drivstoff

Ta elbilene først: Fordi de ikke slipper ut CO2, er elbiler her i landet blitt belønnet med rause avgiftsfritak. Bør avgiftsfordelene forlenges, eller bør elbilister likebehandles med alle andre? Politikerne vakler. Derimot er det sikkert at dagens elbiler er første generasjon. Ny batteriteknologi vil gi slike biler større rekkevidde og bedre ytelse. Derfor vil dagens elbiler bli truffet av det samme brutale prisfallet som rammer bensin- og dieselbiler.

Hydrogenbilene kommer. Mange av utfordringene og mulighetene ved hydrogenbiler er de samme som for elbiler. Skal biler som bruker hydrogen som drivstoff, ha de samme avgiftsfordeler som elbiler? I klimamessig forstand er det ingen forskjell på elbil og hydrogenbil. Hydrogen spiller samme rolle som batteriet gjør i en elbil. Begge bilene er avhengig av elektrisk kraft. Klimaavtrykket er for begge avhengig av om strømkilden er fornybar, eller om elektrisiteten kommer fra olje eller gass. Det er enda flere likheter: Som elbiler, vil også de hydrogenbilene vi snart får se på veiene, være tidlige versjoner av noe som vil bli videreutviklet og forbedret. Dermed vil heller ikke de første hydrogenbiler bli spart for kraftig prisfall.

LES OGSÅ: Fakta om hydrogen som energibærer

Og endelig: For bensin og diesel er det en god infrastruktur for distribusjon av drivstoff. Infrastrukturen for lading av batterier holder ikke følge med salget av elbiler. Enova har fått i oppgave å puffe på for å få et nettverk i og mellom de største byene for påfylling av hydrogen. Enkel tilgang til drivstoff vil likevel være bensin- og dieselbilenes fortrinn ennå i mange år.

LES OGSÅ: Asko fikk skryt, mens Enova fikk stryk

Bensin, diesel, biodrivstoff, elektrisitet eller hydrogen? Uansett valg og uansett i hvilket tiår fossilmotorer blir forbudt, er det tre ting som peker seg ut som de eneste helt sikre når det gjelder personbilens fremtid:

1. Bilhold vil bli enda dyrere enn i dag.

2. Det vil bli slutt på biler som slipper ut CO2.

3. Mennesker vil slutte å kjøre bil selv. Roboter kan gjøre det tryggere og bedre enn oss.

At FM-radioen slutter å virke neste år, vil bli vårt minste bil-problem.