Bygningsrådet i Trondheim sier i dag ja til at Gråkallen vinterpark skal få slippe å betale for gang- og sykkelvei.

Reguleringsbestemmelsene sier at vinterparken, i tillegg til gang- og sykkelvei, skal betale for ny parkeringsplass og sørge for at det gamle alpinanlegget ved Vintervannet tilbakeføres til naturen. Dette ville til sammen ha kostet cirka 100 millioner kroner. Så mye penger har ikke vinterparken.

Vedtaket er derfor i realiteten et nytt og avgjørende ja til det omstridte prosjektet. Når Arbeiderpartiet nok en gang går sammen med Høyre og Fremskrittspartiet for å sikre utbygging, er det egentlig ikke overraskende. Partiet har hele tiden vært for vinterparken og velger nå pragmatisk minste motstands vei. Haken er at flere av politikerne fortsatt mener at gang- og sykkelveien skal bygges, men at den isteden kan finansieres av Miljøpakken.

Få kommunale saker i Trondheim har de siste årene skapt mer bølger enn denne, både blant politikere, fagfolk, organisasjoner og ikke minst blant folk flest. Anlegget ville kunne blitt et godt tilbud til skiinteressert ungdom, men prosjektet må ikke gjennomføres for enhver pris.

Kravet om å bygge gang- og sykkelvei kan virke i overkant strengt, men det er et godt prinsipp at utbygger skal betale for nødvendig infrastruktur. Det kan selvsagt diskuteres om vinterparken vil medføre stor økning av gående og syklende opp Fjellseterveien. Dessverre vil den mest sannsynlig gi økt biltrafikk, noe området egentlig ikke tåler. Dersom utbyggingen skal gjennomføres, bør parkeringsplassen uansett bekostes av vinterparken. Nå varsler de at de heller ikke vil betale den. Det sår tvil om prosjektet er «liv laga».

Dette er en sak med gode argumenter på begge sider. Ved siden av naturinngrepene, er det usikkerhet om fremtidens snøforhold og det faktum at Vassfjellet skisenter finnes, som har veid tyngst hos motstanderne. Dette kunne vært en anledning for Trondheim til å vise i praksis at man tar hensyn til «lillebror» Klæbu ved isteden å legge til rette for god logistikk rundt Vassfjellet. I verste fall ender vi opp med at kommunen må subsidiere driften av to anlegg.

Hvis vinterparken ved Gråkallen utløser følgekostnader i hundremillionersklassen, som for en stor del må finansieres med offentlige midler, er det god grunn til å stoppe og tenke én gang til. Da er det like nærliggende å satse på det flotte skianlegget vi allerede har.