Ingen kan redde verden alene, men om alle kutter en biltur i uka, vil Trondheim klare nullvekstmålet i mange år framover.

Byen kan vokse uten at personbiltrafikken øker. Ved en liten endring av reisevaner kan du gjøre en stor forskjell.

Bystyret vedtok Miljøpakkens ti mål i 2008. Målene var konkrete og ambisiøse for sin tid. Klimagassutslippene fra transport skulle reduseres med 20 prosent innen 2018. Veksten i biltrafikken skulle stanses.

Mange trodde nok de ville føye seg inn i den lange rekken av gode planer og ambisjoner som ikke lar seg realisere – slik det vanligvis har vært i transportsektoren i Norge. Men slik gikk det ikke. Vi har opplevd et trendskifte: Alle miljøvennlige transportformer har vokst og bilbruken er redusert.

Les også: Miljøpakken er nyttig for flere enn trondhjemmerne

I dag er klimadebatten forsterket. For første gang ble det undertegnet en verdensomfattende klimaavtale i 2015. Avtalen forplikter 186 land til å sette mål for hvor mye de skal kutte klimagassutslippene.

Ambisjonen er å begrense økningen i den globale gjennomsnittstemperaturen til 2 °C og etterstrebe en begrensning på 1,5 °C.

Det er bred politisk enighet om at Norge skal ta ansvar for en reduksjon i klimagassutslipp gjennom en aktiv nasjonal politikk. Gjennom bymiljøavtaler tilbyr staten å finansiere miljøvennlige transportløsninger mot at storbyområdene forplikter seg til å sikre nullvekst i personbiltrafikken.

Det betyr at veksten i transportbehovet må skje i form av gang-, sykkel- og kollektivtrafikk. Trondheim er første by som har inngått en slik avtale med staten.

Les også: - Vi betaler for mye, og får altfor lite igjen

Trafikkutviklingen er på rett veg i Trondheim. Det viser de landsomfattende reisevaneundersøkelsene som ble gjennomført i 2009/10 og 2013/14.

Resultatene kommer gjennom en kombinasjon av pisk og gulrot. Vi gjør det litt enklere å reise miljøvennlig og litt mindre attraktivt å bruke bil.

Samtidig har også holdningene endret seg. Det er økende aksept og støtte for tiltakene i Miljøpakken, og folk er godt fornøyde med transporttilbudet i Trondheim.

Vi kan likevel ikke hvile på laurbærene. I fjor økte biltrafikken igjen med to prosent, og denne utviklingen fortsetter nå inn i 2016.

Samtidig står Miljøpakken foran byggingen av to store vegprosjekt. Bygging av fire felt på E6 sørover til Melhus er allerede i gang.

Om et par år starter også byggingen av ny Sluppen bru. Bedre veger gir normalt også mer biltrafikk. Så hvordan løser vi disse utfordringene?

Reisevaneundersøkelsen i 2013/14 viser at bilførerne i Trondheim foretar i gjennomsnitt 5–6 tur/retur-reiser i uka. Om alle kunne kutte en av disse turene, ville bilbruken bli redusert med 18 prosent. En biltur mindre i uka sikrer nullvekstmålet i 14 år framover. Mer drastisk er det ikke.

Alle bilturene er ikke nødvendige. Bilen benyttes i dag på 25 prosent av turene som er kortere enn en kilometer og på halvparten av turene som er fra en til tre kilometer lange.

Daglig foretas nærmere 100.000 bilturer innenfor det som regnes som normal gangavstand. Vi kan ikke kutte bilbruken på alle korte turer, men de fleste av oss har gode muligheter for å gå eller sykle på enkelte av turene. Det er godt for miljøet og det er godt for helsa.

Les også: Mer åpenhet er en nødvendighet i trondheimspolitikken

På lengre turer er sykkel og kollektivtrafikk beste alternativ til bilen. Gjennom satsingen i Miljøpakken forbedres forholdene for fotgjengere, syklister og kollektivtrafikanter. Vi bygger snarveger, sikre sykkelveger og gir betydelig tilskudd til drift av kollektivtrafikken. Tilbudet blir bedre. Det er opp til deg å ta det i bruk.

Vi har allerede sett endringer i reiseadferden i Trondheim. Bilbruken er redusert med om lag 16.000 daglige turer, hvorav knapt 5.000 bilførerturer og vel 11.000 turer som bilpassasjer. Det er nedgang innenfor nesten alle grupper og til de fleste reiseformål. Nedgangen i bilbruk gjenspeiles først og fremst i vekst i kollektivtrafikken og sykkelbruken, men også i noe lavere reisefrekvens.

Les også debattinnlegget: Pengene kan ødelegge Pokemon GO

Kvinnene fører an. Kvinnene reiste fra før mest miljøvennlig og har likevel redusert bilbruken mest. Hele 87 prosent av reduksjonen i bilbruk skyldes kvinnenes endrede reisevaner.

Det er nedgang både blant unge og middelaldrende kvinnelige bilførere og nedgang blant alle kvinnelige bilpassasjerer i yrkesaktiv alder. Spesielt stor nedgang finner vi blant kvinnelige bilpassasjerer.

Parkeringsforholdene styrer bilbruken. I Midtbyen har 30 prosent av bilbrukerne gratis parkering hos arbeidsgiver. Utenfor sentrum er tallet 76 prosent.

Les også kronikken: Trump vil stå sterkt i presidentvalget

Bedriftene kan på frivillig basis finne fram til ordninger som stimulerer til bruk av andre transportformer enn bil. Arbeidsgiverne har gode muligheter til å påvirke sine ansatte til å reise mer miljøvennlig gjennom å regulere parkering og legge til rette for sykkelparkering og garderober.

Siemens, Trønderenergi og Svanholm er kåret til sykkelvennlige arbeidsplasser og gode eksempler til etterfølgelse. På NTNU ble bilbruken redusert med en tredjedel etter begrensninger på nærparkering og innføring av en parkeringsavgift på tre kr per time.

Den positive utviklingen må fortsette. Både Norge og Trondheim har forpliktet seg til nullvekstmålet for å ivareta internasjonale avtaler og levekårene for kommende generasjoner. Gjennom Miljøpakken vil vi fortsette arbeidet med å planlegge og bygge bedre transporttilbud. Det gjør det lettere å velge gode transportløsninger. Men det er resultatene som teller.

Hvis hver enkelt av oss justerer litt på adferden, blir behovet for restriktive virkemidler mindre. Det er ikke så mye som skal til. Er du villig til å kutte en biltur i uka?

Les flere debattinnlegg på adressa.no/meninger

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.