I skytespillet Counter-Strike kan unge helt ned til 13-årsalderen gamble om store verdier. Pådriverne tjener store penger, mens ungdommene som gamblere flest går i minus.

Counter-Strike har eksistert siden 1999 og er et av verdens mest populære spill. Med den nyeste versjonen, med hele 700 000 norske brukere, innførte spillskaperne i 2013 et marked der du kan kjøpe og selge visuelle oppgraderinger av våpen som blir brukt i spillet, det kalles blant spillerne «skins».

Det vil si at spillere bruker penger på å gi våpen i spillet en ny farge eller et kamuflasjemønster, de sjeldne skinsene legger også til kunstverk på våpenet. Det kanskje mest kjente skinet heter Dragon Lore, en påmalt runedrage på siden av en rifle. Den sjeldneste versjonen kan selges for opp til 10 000 kroner.

Slike skins blir fordelt blant spillere som betaler utviklerne 20 kroner for å delta på en slags lottotrekning, der sjeldenheten på gevinsten avgjør om man sitter igjen med noen øre eller et samleobjekt verdt tusenvis av kroner. Sjeldne skins kan også kjøpes på nettet. Disse verdiene driver den voksende gambling-industrien i spillet, et marked som i 2015 utgjorde 2,3 milliarder dollar.

Dataspill er en av verdens største underholdningsindustrier, og pengene har vært tema tidligere: Pengene kan ødelegge Pokémon Go

Å tilby spillerne skins er en het trend blant spillutviklere. Gigantspillene League of Legends og World of Warcraft har egne versjoner av denne forretningsmodellen. Der kan du kjøpe skins som gjør spillopplevelsen din unik og gir prestisje blant andre spillere.

Det som skiller Counter-Strike fra konkurrentene, er markedet der spillerne kan kjøpe, selge og bytte skins seg imellom. Dette har gitt grobunn for en mørk undergrunn der nettsider tilbyr uregulert gambling for alle med tilgang til spillet og noen skins til overs. Her gjelder ingen aldersgrenser. På de fleste nettsidene er det eneste kravet at man har en brukerkonto på spilltjenesten Steam, som har en aldersgrense på 13 år. Til sammenligning vil lovlydige nettsider som tilbyr gambling, kreve at du identifiserer deg som myndig for å delta, ofte ved å registrere et debetkort. Counter-Strike opererer med en aldersgrense på 18 år, men ingen sjekker hvor gaml spillerne faktisk er. Og du skal ikke spille mange runder før du hører en pipete barnestemme over spillets kommunikasjonssystem.

Spillerne gambler med skins som de enten har mottatt gjennom spillets eget lottosystem, eller som de har kjøpt på nettet. Nettsiden CSGOLounge, for eksempel, var en av de tidlige pådriverne av skingambling og lar brukerne vedde om utfallet av turneringskamper i spillet, det vil si kamper som spilles av profesjonelle utøvere. Dette fungerer helt likt oddsgambling på fotball eller annen idrett. Nettsiden vurderer hva skinet du satser, er verdt, og om du vinner, er gevinsten en pakke skins med en verdi tilsvarende oddsen på kampen.

Denne kommentaren mener Pokemon Go må føre til at dataspill får mer oppmerksomhet i pressen: Pokemon Go er bare begynnelsen

Over tid har det utviklet seg flere varianter. På nettsiden esportcasino kan du bytte skins mot sjetonger, bruke spillmaskiner, spille poker, rulett og de fleste andre typer spill som vanlige nettcasinoer tilbyr. Men de er påpasselige med å påpeke at det ikke spilles om ekte penger. Den som vinner, må først bytte sjetongene inn i nye skins, for deretter å dra til en nettside der de kan selges for penger.

Disse nettsidene fortsetter å drives utenfor loven fordi de er et nytt fenomen som få personer utenfor miljøet kjenner til eller forstår. Og i et marked som lever av og markedsføres mot yngre mennesker, kan framveksten av pengespill være utrolig skadelig for dem som blir dratt inn i dragsuget.

Jeg har selv opplevd den prestisjen skins gir, gjennom spillet League of Legends, der jeg både har kjøpt og er blitt premiert med diverse skins som ikke lenger er å få tak i. Dette har ført til at brukeren min til tider har vært verdt flere tusen kroner, og mer enn en person har tilbudt seg å kjøpe den. Det har også ført til mange positive reaksjoner fra medspillere, som har sett at jeg har et gammelt og sjeldent skin, og har tatt kontakt for å uttrykke glede for å ha fått se det bli brukt en gang i deres spillkarriere.

««Natten i natt er hellig. Noen skal dø i natt»»

I miljøet rundt Counter-Strike har det dukket opp en mengde underholdere med tilhold på YouTube og videostrømmetjenesten Twitch. Her underholder de millioner av seere med videoklipp av seg selv mens de spiller spillet og i noen tilfeller gambler med skins. En bruker på YouTube, TheWarOwl, som har over 800 000 følgere, sa i en video at han får tilbud nesten daglig om å reklamere for gamblingselskap, og at han blir tilbudt opp til 15 000 dollar, dvs. nesten 130 000 kroner, noe han ikke tar imot.

Men mange faller for fristelsen, uten å ta innover seg at de ofte har yngre lettpåvirkelige følgere. De nevner sjelden at de er betalt

for å drive reklame. Noen har likevel innrømmet at gamblingen har vært rigget i deres favør så seerne skal få et forvrengt bilde av vinnersjansene. For eksempel vant en brasiliansk spiller som reklamerte for et slikt nettsted, 365 av 366 myntkast han deltok i, og sikret seg skins verdt minst 125 000 dollar, over én million kroner.

Dette blir titusenvis av norske ungdommer eksponert for, og det er uvisst hvor mange som selv gambler. Det vi vet, er at dette er et marked i kolossal vekst der skruppelløse aktører tjener millioner, på bekostning av spillets renommé. Counter-Strike er et spill som lar spillere utvikle sansemotorikk, samarbeidsevner og problemløsning, men jeg er redd for at neste gang Counter-Strike figurerer i media, blir det snakk om 15-16-åringer som har gamblet vekk konfirmasjonspengene sine på en fargelagt AK47.

Adresseavisen mener: Debattklimaet er endret, men ikke på grunn av 22. juli